Cilj nastave predmeta Primena računara je osposobljavanje učenika za korišćenje računarskih programa namenjenih primeni računara u različitim oblastima i osposobljavanje za upotrebu računara u daljem obrazovanju.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 70 časova |
SADRŽAJI PROGRAMA
GRAFIČKI OPERATIVNI SISTEMI (4 časa)
– Upoznavanje sa osnovnim komponentama i funkcionalnostima grafičkih operativnih sistema;
– Organizovanje dokumenata na disku, kopiranje, premeštanje, pronalaženje dokumenata.
– Preuzimanje i instalacija novih programa.
OBRADA TEKSTA NA RAČUNARU (26 časova)
– Kreiranje, čuvanje, otvaranje dokumenata; formatiranje, izbor fonta, poravnanja, formatiranje paragrafa.
– Ubacivanje različitih objekata i njihovo uklapanje u tekst; rad sa tabelama, rad sa više kolona.
– Izrada stilova, generisanje indeksa, generisanje sadržaja.
– Kreiranja novih šablona, kreiranje cirkularnih pisama, kreiranje formi.
– Priprema dokumenta za štampanje.
RAD SA TABELAMA (28 časova)
– Kreiranje tabela, formatiranje tabele, uslovno formatiranje.
– Filtriranje podataka, sortiranje tabela, vlaidacija podatak u tabeli.
– Korišćenje funkcija sa obradu podataka u tabeli (matematičkih, statističkih, logičkih, …).
– Grafički prikazi tabela.
– Kreiranje različitih izveštaja.
– Povezivanje sa drugim aplikacijama.
KREIRANjE PREZENATACIJA (12 časova)
– Izrada prezentacija korišćenjem prezentacionog softvera: kreiranje prezentacije; dodavanje i uređivanje teksta; dodavnje slika i zvuka; animacija prezentacija
– Kreiranje veb sajtova korišćenjem gotovih veb dizajn rešenja: kreiranje, održavanje i izmene veb sajtova; dodavanje linkova, slika.
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 70 časova |
SADRŽAJI PROGRAMA
OSNOVE O GRAFIČKIM OBJEKTIMA (4 časa)
– Pojam vektorskih i bitmapiranih (rasterskih) grafičkih objekata
– Upoznavanje sa programima za rad sa računarskom grafikom prema nameni
OSNOVNE TEHNIKE OBRADE BITMAPIRANE GRAFIKE
(16 časova)
– Formati datoteka – tipovi i namena
– Predstavljanje programa za obradu bitmpiranih grafičkih objekata
– Upoznavanje sa radnim okruženjem
– Kreiranje, čuvanje, otvaranje dokumenata
– Upotreba alata
– Osnove manipulacije bitmapiranom grafikom
– Korekcija fotografija – osnovne tehnike
NAPREDNE TEHNIKE OBRADE BITMAPIRANE GRAFIKE
(16 časova)
– Korekcija fotografija – napredne tehnike
– Rad sa bitmapiranim tekstom
– Kompozicije fotografija
– Specijalni efekti
– Animacija
– Eksterni uređaji
OSNOVNE TEHNIKE OBRADE VEKTORSKE GRAFIKE
(20 časova)
– Predstavljanje programa za obradu vektorskih grafičkih objekata
– Upoznavanje sa radnim okruženjem
– Upotreba alata
– Osnove manipulacije vektorskom grafikom
– Crtanje osnovnih oblika
NAPREDNE TEHNIKE OBRADE VEKTORSKE GRAFIKE
(16 časova)
– Napredne tehnike crtanja
– Crtanje kompozicija
– Rad sa vektorkim tekstom
– Teorija boja
– Rad sa vektorkim tekstom
– Izrada fotorealističnog crteža
– Eksterni uređaji
– Upotreba bitmapirane i vektorske grafike u jednom dokumentu – finalni rad
Razred | Treći |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 70 časova |
SADRŽAJI PROGRAMA
OSNOVNE MOGUĆNOSTI PROGRAMA ZA MATEMATIČKA I TEHNIČKA IZRAČUNAVANjA (7+7)
– O programima za matematička i tehnička izračunavanja.
– Tipovi podataka, predstavljanje brojeva, elementarna numerička izračunavanja, konstante, promenljive.
– Aritmetički i logički operatori i funkcije.
– Vektori (nizovi) i matrice. Operacije i funkcije nad vektorima i matricama.
GRAFIKA, ZVUK, ANIMACIJA (8+8)
– crtanje grafika funkcija jedne promenljive.
– grafičko predstavljanje krivih (parametarskih zadatih).
– crtanje grafika funkcija više promenljivih.
– grafičko predstavljanje površi (parametarski zadatih).
– podešavanje parametara grafikona i korišćenje više grafikona.
– grafička animacija.
– analiza i sinteza zvuka.
ELEMENTI NUMERIČKE MATEMATIKE (8+8)
– Numerička linearna algebra (rešavanje sistema linearnih jednačina, determinante, inverzne matrice, numerička stabilnost).
– Interpolacija, Lagranžev interpolacioni polinom, Rungeov efekat, primene.
– Aproksimacija. Metoda najmanjih kvadrata i primene.
– Numeričko rešavanje nelinearnih jednačina.
ELEMENTI PROGRAMIRANjA (6+6)
– grananje, ciklusi.
– procedure i funkcije.
– skriptovi.
STATISTIČKA OBRADA PODATAKA (6+6)
– osnovni pojmovi verovatnoće i statistike (klasična definicija verovatnoće, deskriptivne statistike).
– programi za statistička izračunavanja.
– simulacije stohastičkih procesa.
Razred | Četvrti |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 62 časova |
SADRŽAJI PROGRAMA
OBLASTI PRIMENE VEŠTAČKE INTELIGENCIJE (2 časa)
PRETRAŽIVANjE I OPTIMIZACIJA (8 časova)
– korišćenje heuristika
– primene u logičkim igrama
DEKLARATIVNO PROGRAMIRANjE (36 časova)
– reprezentacija znanja
– automatsko rezonovanje
– osnovi matematičke logike
– metod rezolucije
– relacioni programski jezik
– funkcionalni programski jezik
MAŠINSKO UČENjE (8 časova)
– klasifikacija
– regresija
– klasterovanje
GENETSKI ALGORITMI I NEURONSKE MREŽE (4 časa)
OBRADA PRIRODNOG JEZIKA, AUTOMATSKO PREVOĐENjE (4 časa)