Ciljevi verske nastave, kao izbornog predmeta, u okviru srednjoškolskog obrazovanja i vaspitanja jesu da se njome posvedoče sadržaj vere i duhovno iskustvo tradicionalnih crkava i verskih zajednica koje žive i delaju na našem životnom prostoru, da se učenicima pruži celovit religijski pogled na svet i život i da im se omogući slobodno usvajanje duhovnih i životnih vrednosti crkve ili zajednice kojoj istorijski pripadaju, odnosno čuvanje i negovanje sopstvenog verskog i kulturnog identiteta. Pritom upoznavanje učenika sa verom i duhovnim iskustvima sopstvene, istorijski date crkve ili verske zajednice treba da se ostvaruje u otvorenom i tolerantnom dijalogu, uz uvažavanje drugih religijskih iskustava i filosofskih pogleda, kao i naučnih saznanja i svih pozitivnih iskustava i dostignuća čovečanstva.
Razred: |
Prvi |
Nedeljni fond časova: |
1 čas |
Godišnji fond časova: |
37 časova |
TEMA (nastavne jedinice) |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
I – UVOD 1. Uvodni čas, |
• Upoznavanje učenika sa sadržajem predmeta, planom i programom i načinom realizacije nastave Pravoslavnog katihizisa; |
• moći da sagleda sadržaje kojima će se baviti nastava Pravoslavnog katihizisa u toku 1. godine srednjoškolskog ili gimnazijskog obrazovanja; |
• Specifičnosti nastave Pravoslavnog katihizisa u srednjoj školi i gimnazijama; |
Katihizacija kao liturgijska delatnost-zajedničko je delo katihete (veroučitelja) i njegovih učenika. Na početku svake nastavne teme učenike bi trebalo upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, sadržajima po temama, načinom ostvarivanja programa rada, kao i sa načinom vrednovanja njihovog rada. Vrste nastave Mesto realizacije nastave Didaktičko metodička uputstva za realizaciju nastave • Realizacija programa trebalo bi da se odvija u skladu s principima savremene aktivne nastave koja svojom dinamikom podstiče učenike na istraživački i problemski pristup sadržajima tema. U toku realizacije stavljati naglasak više na doživljajno i formativno, a manje na saznajno i informativno. • Kvalitet nastave se postiže kada se nastavni sadržaji realizuju u skladu sa savremenim pedagoškim zahtevima u pogledu upotrebe raznovrsnih metoda, oblika rada i nastavnih sredstava. • Nastava je uspešno realizovana ako je učenik spreman da Crkvu shvati kao prostor za ostvarivanje svoje ličnosti kroz zajedničarenje sa bližnjima i Trojičnim Bogom koji postaje izvor i punoća njegovog života. Evaluacija nastave Ocenjivanje Broj časova predviđenih za obradu i sistematizaciju po temama: Ostali broj časova predviđen je za druge tipove časa. |
II – BOG OTKRIVENJA 3. Tvorevina svedoči o Tvorcu |
• Pružiti učenicima osnov za razumevanje da je tvorevina delo ljubavi Božje, da nosi stvaralački pečat Božji, da nije slučajno nastala, niti je samobitna; |
• moći da navede neke od primera Otkrivenja Boga u Bibliji; |
• Logosnost tvorevine (otkrivanje Boga kroz zakonitost, lepotu i sklad u tvorevini); |
|
III – VERA, ZNANJE I BOGOPOZNANJE 8. Vera i poverenje |
• Osposobiti učenika za razlikovanje znanja koje se odnosi na predmete i poznanja ličnosti; |
• moći da uvidi razliku između znanja koje se odnosi na stvari i poznanja koje se odnosi na ličnosti; |
• Znanje o stvarima i poznanje ličnosti; |
|
IV – HRIŠĆANIN – ČOVEK CRKVE 13. Čovek i zajednica |
• Razgovarati sa učenicima o čovekovoj potrebi da pripada zajednici i kako se pripadnost ostvaruje; |
• moći da uvidi da hrišćanin postoji prevashodno kao član konkretne liturgijske zajednice; |
• Crkva kao zajednica koja se projavljuje na Liturgiji; |
|
V – SVETO PISMO – KNJIGA CRKVE 17. Nastanak i podela Svetog Pisma |
• Upoznati učenike sa nastankom i podelom Svetog Pisma; |
• moći da imenuje različite knjige Svetog Pisma; |
• Nastanak i podela Svetog Pisma; |
|
VI – HRIŠĆANSKI ŽIVOT 22. Crkveno Predanje i narodna predanja |
• Pružiti znanje učenicima da je podvig neophodno sredstvo za ostvarenje lične zajednice s Bogom u Hristu, u kojoj će Bog biti izvor našeg večnog postojanja i ličnog identiteta; |
• moći da uvidi da postoji razlika između narodnog i crkvenog predanja i da zauzme stav prema njima; |
• Pitanja odnosa narodnog i crkvenog predanja; |
Razred: |
Drugi |
Nedeljni fond časova: |
1 čas |
Godišnji fond časova: |
37 časova |
TEMA (nastavne jedinice) |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
I – UVOD 1. Ponavljanje ključnih pojmova obrađenih u prvom razredu srednje škole |
• Upoznavanje učenika sa sadržajem predmeta, planom i programom i načinom realizacije nastave Pravoslavnog katihizisa; |
• moći da sagleda sadržaje kojima će se baviti nastava Pravoslavnog katihizisa u toku 2. godine srednjoškolskog ili gimnazijskog obrazovanja; |
• Specifičnosti nastave Pravoslavnog katihizisa u srednjoj školi i gimnazijama; |
Katihizacija kao liturgijska delatnost-zajedničko je delo katihete (veroučitelja) i njegovih učenika. Na početku svake nastavne teme učenike bi trebalo upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, sadržajima po temama, načinom ostvarivanja programa rada, kao i sa načinom vrednovanja njihovog rada. Vrste nastave Mesto realizacije nastave Didaktičko metodička uputstva za realizaciju nastave • Realizacija programa trebalo bi da se odvija u skladu s principima savremene aktivne nastave, koja svojom dinamikom podstiče učenike na istraživački i problemski pristup sadržajima tema. U toku realizacije stavljati naglasak više na doživljajno i formativno, a manje na saznajno i informativno. • Nastava je uspešno realizovana ako je učenik spreman da Crkvu shvati kao prostor za ostvarivanje svoje ličnosti kroz zajedničarenje sa bližnjima i Trojičnim Bogom koji postaje izvor i punoća njegovog života. Evaluacija nastave Ocenjivanje Broj časova predviđenih za obradu i sistematizaciju po temama: • Stvaranje sveta i čoveka (5 časova) Ostali broj časova predviđen je za druge tipove časa.
|
II – STVARANJE SVETA I ČOVEKA 2. Stvaranje sveta |
• Omogućiti učenicima da steknu neophodno znanje da uzrok postojanja sveta jeste ličnosni Bog Koji slobodno iz ljubavi stvara svet; |
• moći da interpretira učenje Crkve o stvaranju sveta; |
• Biblijska svedočanstva o stvaranju sveta i čoveka; |
|
III – PRARODITELJSKI GREH 7. Biblijska povest o praroditeljski grehu |
• Pružiti učenicima osnov za razumevanje praroditeljskog greha na osnovu biblijskog svedočanstva, tumačenja Svetih Otaca i učenja Crkve; |
• moći da objasni u čemu se sastoji praroditeljski greh; |
• Biblijska i svetootačka svedočanstva o praroditeljskom grehu; |
|
IV – SVEŠTENA ISTORIJA SPASENJA (OD ADAMA DO IZRAILJA) 13. Kain i Avelj |
• Omogućiti učenicima razumevanje da se Stari Zavet u glavnim crtama, periodima, ličnostima i događajima može posmatrati kao praslika i najava novozavetnih događaja; |
• moći da uoči da se Bog u Starom i Novom Zavetu otkriva kao ličnost i da poziva čoveka u zajednicu sa Njim; |
• Tajna Hristova u istoriji spasenja; |
|
V – SVEŠTENA ISTORIJA SPASENJA (OD MOJSIJA DO HRISTA) 19. Otkrivenje Boga Mojsiju (JHVH, ὁ ὢν) |
• Pružiti učenicima osnov za razumevanje da je celokupan sadržaj starozavetne mesijanske misli ostvaren tek u Novom Zavetu u ličnosti Gospoda Isusa Hrista; |
• znati da je starozavetna vera – vera u jednoga Boga; |
• Povezivanje pojmova: Stari i Novi Izrailj; mâna i Pričešće, Pasha i Vaskrsenje, Pedesetnica i Silazak Svetog Duha na Apostole, Pomazanik ili Mesija; |
|
VI – STAROZAVETNA RIZNICA 25. Mudrosna književnost – odabrani odeljci |
• Omogućiti učenicima doživljaj starozavetne pobožnosti; |
• moći da se, podstaknut primerima, smelije suoči sa grehom samoopravdavanja i svakim grehom, uopšte; |
• Mudrosna književnost; |
Razred: |
Treći |
||
Nedeljni fond časova: |
1 čas |
||
Godišnji fond časova: |
37 časova |
||
TEMA (metodske jedinice) |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
I – UVOD 1. Ponavljanje ključnih pojmova obrađenih u drugom razredu srednje škole |
• Upoznavanje učenika sa sadržajem predmeta, planom i programom i načinom realizacije nastave Pravoslavnog katihizisa; |
• sagleda sadržaje kojima će se baviti nastava Pravoslavnog katihizisa u toku 3. godine srednjoškolskog ili gimnazijskog obrazovanja; |
• Specifičnosti nastave Pravoslavnog katihizisa u srednjoj školi i gimnazijama; |
Katihizacija kao liturgijska delatnost-zajedničko je delo katihete (veroučitelja) i njegovih učenika. Na početku svake nastavne teme učenike bi trebalo upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, sadržajima po temama, načinom ostvarivanja programa rada, kao i sa načinom vrednovanja njihovog rada. Vrste nastave Mesto realizacije nastave Didaktičko metodička uputstva za realizaciju nastave • Kvalitet nastave se postiže kada se nastavni sadržaji realizuju u skladu sa savremenim pedagoškim zahtevima u pogledu upotrebe raznovrsnih metoda, oblika rada i nastavnih sredstava. Evaluacija nastave Ocenjivanje Broj časova predviđenih za obradu i sistematizaciju po temama: Ostali broj časova predviđen je za druge tipove časa. |
II – HRISTOSISTINITI BOG I ISTINITI ČOVEK 2. Gospod Isus Hristos: Novi Adam, Mesija i Emanuil |
• Učenicima pružiti osnov za razumevanje značaja Hristove ličnosti i Njegovog života za naše spasenje; |
• moći će razume značenje izraza Novi Adam, Mesija i Emanuil, Logos; |
• Gospod Isus Hristos: Novi Adam, Mesija i Emanuil; |
|
III – PRIBLIŽILO SE CARSTVO BOŽJE… 6. Početak Hristove propovedi |
• Pružiti učenicima osnov za razumevanje da Hristos donosi Carstvo Božje u svet; |
• moći da zaključi da je Carstvo Božje zajednica sa Hristom; |
• Hristova propoved; |
|
IV – GDE JE HRISTOS TU JE I CARSTVO BOŽJE 11. Gde je Hristos tu je i Carstvo Božje |
• Upoznati učenike da Hristos u svojoj ličnosti objedinjuje Carsku, Prvosvešteničku i Proročku službu; |
• moći da poveže događaj Preobraženja sa liturgijskom pesmom “Vidjehom svjet istinij…”; |
• Gde je Hristos tu je i Carstvo Božje; |
|
V – MOJ ŽIVOT U HRISTU 18. Pokajanje i praštanje |
• Podsticati učenike na hrišćanski odnos prema svetu, sebi i bližnjima ukazivanjem na primer Hrista čiji je život ispunjem bezuslovnom ljubavlju prema svakom čoveku; |
• moći da razume da pokajanje (preumljenje) znači postavljanje Carstva Božjeg za prioritet života; |
• Pokajanje i praštanje; |
|
VI -SVETOTAJINSKI ŽIVOT CRKVE 22. Krštenje i Miropomazanje |
• Omogućiti učenicima da shvate da je naš život u Crkvi nezamisliv bez učešća u svetim Tajnama; |
• moći na osnovnom nivou da tumači novozavetna svedočanstva o značaju Krštenja;
|
• Krštenje i Miropomazanje; |
|
VII – NOVOZAVETNA RIZNICA 26. Anafora svetog Vasilija Velikog |
• Pružiti učenicima osnov za razumevanje celokupnog domostroja spasenja na primeru anafore Vasilija Velikog; |
• moći da prepozna događaje iz istorije spasenja u Anafori Vasilija Velikog; |
• Anafora svetog Vasilija Velikog; |
Razred: |
Četvrti |
||
Nedeljni fond časova: |
1 čas |
||
Godišnji fond časova: |
33 časa |
||
TEMA (nastavne jedinice) |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
I – UVOD 1. Ponavljanje ključnih pojmova obrađenih u trećem razredu srednje škole |
• Upoznavanje učenika sa sadržajem predmeta, planom i programom i načinom realizacije nastave Pravoslavnog katihizisa; |
• sagleda sadržaje kojima će se baviti nastava Pravoslavnog katihizisa u toku 4. godine srednjoškolskog ili gimnazijskog obrazovanja; |
• Specifičnosti nastave Pravoslavnog katihizisa u srednjoj školi i gimnazijama; |
Katihizacija kao liturgijska delatnost-zajedničko je delo katihete (veroučitelja) i njegovih učenika. Na početku svake nastavne teme učenike bi trebalo upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, sadržajima po temama, načinom ostvarivanja programa rada, kao i sa načinom vrednovanja njihovog rada. Vrste nastave Mesto realizacije nastave Didaktičko metodička uputstva za realizaciju nastave Evaluacija nastave Ocenjivanje Broj časova predviđenih za obradu isistematizaciju po temama: Ostali broj časova predviđen je za druge tipove časa. |
II – ZA ŽIVOT SVETA 2. “Blagosloveno Carstvo Oca i Sina i Svetoga Duha…” |
• Pružiti učenicima osnov za razumevanje da Liturgija preobražava svet unoseći u njega eshatološku realnost; |
• moći da prepoznaje elemente svete Liturgije; |
• Sadržaj i struktura svete Liturgije; |
|
III – ISTORIJA I ESHATOLOGIJA U CRKVI 7. Hrišćansko shvatanje istorije |
• Predstaviti učenicima hrišćansko shvatanje istorije kao proces koji u eshatonu zadobija svoj smisao i ispunjenje; |
• moći da shvati da istorija ima eshatološko usmerenje; |
• Hrišćansko shvatanje istorije; |
|
IV – HRIŠĆANSTVO U SAVREMENOM SVETU 17. Egoizam |
• Omogućiti učenicima da izgrade hrišćanski stav prema savremenom shvatanju slobode, ljubavi, zajednice…; |
• postati svestan da je egoizam suštinski problem čovekovog društva, jer razara zajednicu; |
• Egoizam; |
|
V – TAČNO IZLOŽENJE PRAVOSLAVNE VERE 24. Tačno izloženje pravoslavne vere |
• Rekapitulirati i produbiti znanja učenika o osnovama pravoslavne vere; |
• moći da uoči u kojoj meri je napredovao i savladao gradivo Pravoslavnog katihizisa. |
• Tačno izloženje pravoslavne vere svetog Jovana Damaskina. |