Cilj učenja fizičkog i zdravstvenog vaspitanja je da učenik kontinuirano razvija znanja, fizičke sposobnosti i motoričke veštine u skladu sa vrednostima fizičkog vežbanja, potrebama za očuvanje i unapređivanje zdravlja i daljeg profesionalnog razvoja.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 70 časova |
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će biti u stanju da: |
OBLAST/TEMA | SADRŽAJI | |
− svrsishodno primenjuje vežbe, raznovrsna prirodna i izvedena kretanja;
− uporedi i analizira rezultate testiranja sa vrednostima za svoj uzrast i sagleda sopstveni motorički napredak; − planira i primenjuje usvojene motoričke veštine u svakodnevnom životu; − igra jedan narodni i jedan društveni ples; − primenjuje i poštuje osnove principe vežbanog procesa i pravila timskih i sportskih igara; − odgovorno se odnosi prema objektima, spravama i rekvizitima u prostorima za vežbanje; − navija fer; |
FIZIČKE SPOSOBNOSTI |
Testiranje učenika.
Kondiciona priprema učenika: – vežbe za razvoj snage; – vežbe za razvoj pokretljivosti; – vežbe za razvoj izdržljivosti; – vežbe za razvoj brzine: – vežbe za razvoj koordinacije. |
|
– razlikuje različite tipove fizičke aktivnosti;
– primenjuje odgovarajuće vežbe u skladu sa sopstvenim mogućnostima i potrebama; − prepozna nivo opterećenja tokom vežbanja; − uoči greške u izvođenju pokreta i kretanja; − učestvuje na odeljenskom, razrednom i drugim takmičenjima i/ili sportsko-rekreativnim manifestacijama za koje se škola opredeli; − pomaže organizaciji školskih sportskih manifestacija; − koristi mogućnosti za svakodnevnu fizičku aktivnost u okruženju i redovno vežba u skladu sa svojim potrebama; − primeni principe zdrave ishrane; − primenjuje pravila bezbednosti u različitim fizičkim aktivnostima u školi i van škole; − u grupnim aktivnostima radi na ostvarivanju zajedničkih ciljeva; − rešava konflikte na socijalno prihvatljiv način; − pri vežbanju i kretanju uoči i neguje estetske vrednosti; − koriguje posledice dugotrajne sedentarne aktivnosti, položaje, pokrete i kretanja koji imaju negativan uticaj na zdravlje primenom fizičkog vežbanja; − poštuje zdravstveno-higijenska i ekološka pravila u vežbanju; − redovno kontroliše svoje zdravlje; − povezuje štetan uticaj koje psihoaktivne supstance imaju na zdravlje. |
MOTORIČKE VEŠTINE, SPORT I SPORTSKE DICIPLINE | Atletika | Usavršavanje tehnike trčanja na kratkim stazama.
Usavršavanje tehnike trčanja na srednjim stazama. Usavršavanje tehnike skok udalj. Usavršavanje tehnike skok uvis. Bacanje kugle. |
Sportska gimnastika |
Vežbe na tlu
Osnovni sadržaji Provera savladanosti elemenata gimnastike iz osnovne škole. Vaga pretklonom i zanoženjem i spojeno, odrazom jedne noge kolut napred. Stav na šakama, izdržaj, kolut napred. Dva povezana premeta strance udesno (ulevo). Prošireni sadržaji Premet strance sa okretom za 180o „rondat”. Kolut nazad do stava o šakama. Premet napred. Preskok Zgrčka. Raznoška. Krugovi(dohvatni) Za učenike: – vučenjem vis uzneto; – vis stražnji, izdržaj; – vučenjem vis uzneto; – spust u vis prednji. Za učenice: – uz pomoć sunožnim odskokom naskok u zgib; – njih u zgibu/uz pomoć; – spust u vis stojeći. Razboj Za učenike: Osnovni sadržaji Paralelni razboj. Njih u uporu. Saskoci. Sastav. Prošireni sadržaji Njih u uporu, njih i zanjihom sklek; njih i prednjihom upor, zanjih, prednjihom sklek, zanjihom upor, saskok sa okretom za 180o.. Prednoška (okret prema pritki). Za učenice dvovisinski razboj ili jedna pritka vratila: – naskok u upor na n/p (ili uzmak zamahom jedne noge); – premah odnožno desnom/levom nogom do upora jašućeg; – prehvat u pothvat upornom rukom (do prednožne) i spojeno odnoženjem zanožne premah, saskok sa okretom za 90°(odnoška), završiti bokom prema pritki. Vratilo – dohvatno Za učenike: Osnovni sadržaji Sunožnim odrazom uzmak. Saskok zamahom u nazad. Prošireni sadržaj Kovrtljaj nazad iz upora. Greda Za učenice: Osnovni sadržaji Vežba na niskoj gredi od elemenata predviđenih u osnovnoj školi. Visoka greda hodanje sa različitim gimnastičkim elementima. Prošireni sadržaji Sastav na gredi. Konj sa hvataljkama Za učenike: Prošireni sadržaj Premah odnožno desnom napred, zamah ulevo, zamah udesno, zamah ulevo i spojeno premah levom napred, premah desnom nazad, zamah ulevo, zamah udesno i spojeno premahom desne; saskok sa okretom za 90°ulevo do stava na tlu, levi bok prema konju. |
||
Fizička aktivnost po izboru | Ponavljanje i utvrđivanje ranije obučavanih elemenata tehnike.
Proširivanje i produbljavanje tehničko-taktičkih sposobnosti učenika. Učestvovanje na takmičenjima na nivou odeljenja. |
||
Ples i ritmika | Osnovni sadržaji
Narodno kolo „Moravac”. Engleski valcer. Prošireni sadržaji Narodna kola i plesovi po izboru. Ritmički elementi i vežbe po izboru. |
||
Poligoni | Kobinovani poligon u skladu sa realizovanim motoričkim sadržajima. | ||
FIZIČKA I ZDRAVSTVENA KULTURA | Fizičko obrazovanje | Osnovna pravila i principi vežbanja:
– zagrevanje, – razgibavanje, – disanje, – doziranje vežbanja, – smirivanje organizma. Osnovne motoričke sposobnosti. Pravila sportskih igara i disciplina. Bezbednost u vežbanju. |
|
Zdravstvena kultura | Pojam zdravlja.
Fizičko vežbanje u funkciji unapređivanja zdravlja i prevencije bolesti. Bolesti koje nastaju usled nepravilnog održavanja lične higijene i neredovne fizičke aktivnosti. Značaj redovnih lekarskih pregleda. Uravnotežena i zdrava ishrana. Psihoaktivne supstance i nedozvoljena sredstva. |
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 70 časova |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
OBLAST, TEMA
i ključni pojmovi sadržaja |
− pravilno primenjuje vežbe, raznovrsna prirodna i izvedena kretanja;
− uporedi i analizira rezultate testiranja sa vrednostima za svoj uzrast; − sagleda sopstveni motorički status i uz pomoć nastavnika primeni vežbanja u cilju njegovog poboljšanja; − primenjuje usvojene motoričke veštine u različitim životnim situacijama; − igra jedan narodni i jedan društveni ples; − primenjuje i poštuje osnove principe vežbaonog procesa. uz pomoć nastavnika primnjuje osnovne metode za razvoj motoričkih sposobnosti; − odgovorno se odnosi prema objektima, spravama i rekvizitima u prostorima za vežbanje; − prepozna i reši konfliktnu situaciju; – primenjuje odgovarajuće vežbe u skladu sa sopstvenim mogućnostima i potrebama; − uz pomoć nastavnika koriguje grešake u izvođenju pokreta i kretanja; − učestvuje na odeljenjskom, razrednom i drugim takmičenjima; − pomaže u organizaciji školskih sportskih manifestacija; − koristi mogućnosti za svakodnevnu fizičku aktivnost i redovno vežba; − poveže principe zdrave ishrane i vežbanje; − primenjuje pravila bezbednosti u različitim fizičkim aktivnostima; − rešava konflikte na socijalno prihvatljiv način; − koriguje posledice dugotrajne sedentarne aktivnosti, položaje, pokrete i kretanja koji imaju negativan uticaj na zdravlje primenom fizičkog vežbanja; − redovno kontroliše svoje zdravlje; − razlikuje pozitivan i negativan uticaj vežbanja za reproduktivno zdravlje; poveže štetan uticaj koje energetski napitci, psihoaktivne supstance i nedeozvoljena sredstva imaju na zdravlje. |
FIZIČKE SPOSOBNOSTI
Testiranje učenika. Primena nacionalne baterije testova. Kondiciona priprema učenika. |
MOTORIČKE VEŠTINE SPORT I SPORTSKE DICIPLINE
Atletika Usavršavanje tehnike atletskih disciplina – trčanja, skokova udalj i uvis i bacanja. Četvoroboj. Sportska gimnastika Osnovni sadržaji Vežbe na tlu. Preskoci i skokovi. Vežbe u uporu. Vežbe u visu. Greda. Gimnastički poligon. Prošireni sadržaji Vežbe na tlu – složeniji sastav. Visoka greda. Preskok. Konj sa hvataljkama. Vežbe u uporu – složeniji sastav. Vežbe u visu – složeniji sastav. Sportske igre i aktivnosti po izboru Sportske igre, rukomet, košarka, odbojka, futsal Proširivanje i produbljavanje tehničko-taktičkih sposobnosti učenika. Aktivnosti po izboru Aerobik i drugi fitnes programi, stoni tenis, badminton i dr. Ples i ritmika Narodno kolo „Moravac”. Bečki valcer. Narodne igre i Ples iz sredine u kojoj se škola nalazi. Narodna kola i plesovi po izboru. Ritmički elementi i sastavi. Poligoni Kombinovani poligon u skladu sa savladanim motoričkim sadržajima. |
|
FIZIČKA I ZDRAVSTVENA KULTURA
Fizičko obrazovanje Pravila i principi vežbanja. Osnovni metodi razovja motoričkih sposobnosti (snaga, brzina, izdržljivost, pokretljivost). Taktika igre. Bezbednost u vežbanju. Uloga fizičke osposobljenosti i motoričkih zanja u vanrednim situacijama Primena informacionih tehnologija u fizičkoj aktivnosti. Zdravstvena kultura Fizičko vežbanje u funkciji unapređivanja zdravlja, reproduktivnog zdravlja i prevencije bolesti. Nedovoljna fizička aktivnost kao jedan od rizika u nastanku bolesti. Značaj redovnih lekarskih pregleda i fizička aktivnost. Ishrana i vežbanje – posledice neadekvatih dijeta i dijetetskih proizvoda. Rizici od konzumiranja energetskih napitaka, psihoaktivnih suspstanci i nedozvoljenih sredstava. |
Razred | Treći |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 70 časova |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
OBLAST, TEMA i
ključni pojmovi sadržaja |
− bira i primenjuje vežbe, raznovrsna prirodna i izvedena kretanja;
− analizira i uporedi rezultate testiranja sa vrednostima za svoj uzrast; − sagleda sopstvene motoričke i funkcionalne i primeni vežbanja u cilju njihovog poboljšanja; − svrsishodno primeni usvojene motoričke veštine u različitim životnim situacijama; − igra narodni i društveni ples; − primeni osnovne principe trenažnog procesa i osnovne metode unapređivanja motoričkih sposobnosti; − odgovorno se odnosi prema objektima, spravama i rekvizitima u prostorima za vežbanje; − rešava konfliktne situacije; – primeni odgovarajuće vežbe u skladu sa mogućnostima i potrebama; − samostalno koriguje greške u izvođenju pokreta i kretanja; − učestvuje na odeljenjskom, razrednom i drugim takmičenjima; − pomaže i učestvuje u organizaciji školskih sportskih manifestacija; − koristi mogućnosti za svakodnevnu fizičku aktivnost; |
FIZIČKE SPOSOBNOSTI
Testiranje učenika Kondiciona priprema učenika (snaga, brzina, izdržljivost, gipkost, koordinacija) Izrada programa vežbanja unapređivanja motoričkih sposobnosti |
MOTORIČKE VEŠTINE, SPORT I SPORTSKE DISCIPLINE
Atletika Usavršavanje tehnike atletskih disciplina – trčanja, skokova udalj i uvis i bacanja Četvoroboj Sportska gimnastika Osnovni sadržaji Vežbe na tlu Preskoci i skokovi Vežbe u uporu Vežbe u visu |
|
− uskladi ishranu sa vežbanjem;
− primenjuje pravila bezbednosti u različitim fizičkim aktivnostima i prenosi ih druge učesnike u vežbanju; − koriguje posledice dugotrajne sedentarne aktivnosti, položaje, pokrete i kretanja koji imaju negativan uticaj na zdravlje primenom fizičkog vežbanja; − redovno kontroliše svoje zdravlje; − razlikuje pozitivan i negativan uticaj vežbanja za reproduktivno zdravlje i primenjuje mere predostrožnosti kod sebe i drugih; − ne konzumira energetske napitke, psihoaktivne i farmakološke supstance i druga nedozvoljena sredstva koja imaju štetan uticaj na organizam. |
Greda
Gimnastički poligon Prošireni sadržaji Vežbe na tlu – složeniji sastav Visoka greda Preskok Konj sa hvataljkama Vežbe u uporu – složeniji sastav Vežbe u visu – složeniji sastav Sportske igre i aktivnosti po izboru Sportske igre Rukomet, košarka, odbojka, futsal Proširivanje i produbljavanje tehničko-taktičkih sposobnosti učenika. Aktivnosti po izboru Aerobik i drugi fitnes programi, stoni tenis, badminton, orijentiring, borenja i dr. Ples i ritmika Narodn kolo „Užičko kolo” Bečki valcer − usavršavanje „Rock n roll” Narodne igre i ples iz sredine u kojoj se škola nalazi Narodna kola i plesovi po izboru Ritmički elementi i sastavi Poligoni Kombinovani poligon u skladu sa savladanim motoričkim sadržajima |
FIZIČKA I ZDRAVSTVENA KULTURA Fizičko obrazovanje Osnovni principi treninga Fitnes programi Taktika sportskih igara Bezbednost u vežbanju Uloga fizičke osposobljenosti i motoričkih znanja u vanrednim situacijama Moguće konfliktne situacije u sportu i rekreaciji Značaj fizičke osposobljenosti za rad i odbranu Primena informacionih tehnologija u cilju produbljivanje znanja iz sporta i rekreacije Zdravstvena kultura Fizičko vežbanje, zdravlje, reproduktivno zdravlje i prevencija bolesti Hipokinezija i njene posledice Redovni lekarski pregledi kao mera smanjenja rizika u vežbanju i treningu Ishrana i vežbanje – posledice neadekvatih dijeta i upotreba dijetetskih proizvoda Pravilna upotreba dodataka ishrani Rizici i posledice konzumiranja energetskih napitaka, psihoaktivnih suspstanci i nedozvoljenih sredstava |
Razred | Četvrti |
Nedeljni gond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 62 časa |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
OBLAST, TEMA i
ključni pojmovi sadržaja |
− bira i primenjuje vežbe, raznovrsna prirodna i izvedena kretanja;
− analizira i uporedi rezultate testiranja sa vrednostima za svoj uzrast; − sagleda sopstvene motoričke i funkcionalne i primeni vežbanja u cilju njihovog poboljšanja; − svrsishodno primeni usvojene motoričke veštine u različitim životnim situacijama; − igra narodne i društvene plesove; − primeni osnovne principe trenažnog procesa i osnovne metode unapređivanja motoričkih sposobnosti; − izradi individualni program vežbanja; − odgovorno se odnosi prema objektima, spravama i rekvizitima u prostorima za vežbanje; − rešava konfliktne situacije; – primeni odgovarajuće vežbe u skladu sa mogućnostima i potrebama; − učestvuje na odeljenjskom, razrednom i drugim takmičenjima; − pomaže i učestvuje u organizaciji školskih sportskih manifestacija; − koristi mogućnosti za svakodnevnu fizičku aktivnost; − uskladi ishranu sa vežbanjem; − primenjuje pravila bezbednosti u različitim fizičkim aktivnostima i prenosi ih druge učesnike u vežbanju; − koriguje posledice dugotrajne sedentarne aktivnosti, položaje, pokrete i kretanja koji imaju negativan uticaj na zdravlje primenom fizičkog vežbanja; |
FIZIČKE SPOSOBNOSTI
Testiranje učenika Kondiciona priprema učenika (snaga, brzina, izdržljivost, gipkost, koordinacija) Primena prirodnih i izvedenih oblika kretanja u funkciji razvoja fizičkih sposobnosti |
MOTORIČKE VEŠTINE, SPORT I SPORTSKE DISCIPLINE
Atletika Usavršavanje tehnike atletskih disciplina – trčanja, skokova udalj i uvis i bacanja Atletsko odeljensko takmičenje Sportska gimnastika Osnovni sadržaji Vežbe na tlu Gimnastički poligon Prošireni sadržaji Vežbe na spravama i tlu Sportske igre i aktivnosti po izboru Sportske igre Rukomet, košarka, odbojka, futsal – igra |
|
− sagleda uzroke i posledice devijantog ponašanja na sportskim priredbama;
− redovno kontroliše svoje zdravlje; − razlikuje pozitivan i negativan uticaj vežbanja za reproduktivno zdravlje i primenjuje mere predostrožnosti kod sebe i drugih; − odupre izazovima konzumiranja energetskih napitaka, psihoaktivnih i farmakoloških supstanci i drugih nedozvoljenih sredstava. − adekvatno reaguje pri pružanju prve pomoći sebi ili drugom licu. |
Aktivnosti po izboru
Aerobik, pilates i drugi fitnes programi, stoni tenis, badminton, orijentiring, borenja i dr. Ples i ritmika Priprema za maturski ples Ritmički elementi i sastavi Poligoni Kombinovani poligon u skladu sa savladanim motoričkim sadržajima |
FIZIČKA I ZDRAVSTVENA KULTURA
Fizičko obrazovanje Osnovni principi treninga i izrada individualnih programa vežbanja Fitnes programi Bezbednost u vežbanju Značaj fizičke osposobljenosti i motoričkih znanja za snalaženje u vanrednim situacijama Sociološki aspekti navijanja u sportu Značaj fizičke osposobljenosti za rad, odbranu i poslove u fizičkom vaspitanju, rekreaciji i sportu Primena informacionih tehnologija u fizičkom vežbanju, sportu i rekreaciji Zdravstvena kultura Zdravlje, reproduktivno zdravlje, prevencija bolesti i fizičko vežbanje Hipokinezija i njene posledice na zdravlje Redovni lekarski pregledi kao mera smanjenja rizika u vežbanju i treningu Posledice neadekvatih dijeta i upotreba dijetetskih proizvoda Pravilna upotreba dodataka ishrani Posledice konzumiranja energetskih napitaka, psihoaktivnih suspstanci i nedozvoljenih sredstava Osnove prve pomoći |