AI@Smile Aktivnosti EU projekti Novosti Školska 2023-2024 Vannastavne aktivnosti

Veštačka inteligencija i mentalno zdravlje

Kada su se, prvi put, pojavili računari, internet ili mobilni telefoni mnogi su se pitali kako će se i na koji način upotrebljavati u nastavi. Generacije koje uz njih odrastaju ni ne postavljaju takva pitanja. Podrazumeva se da se sva sredstva moderne tehnologije koriste i za učenje, a ne samo za zabavu, komunikaciju i informisanje. U poslednje vreme, mogu se čuti pitanja vezana za veštačku inteligenciju i njenu svrhu, ne samo u edukaciji, već i u otkrivanju mentalnog stanja kod ljudi. Može li nam ona pomoći i u prevenciji i ranom otkrivanju, eventualnih, mentalnih poremećaja kod adolescenata. Ako ovo isto pitanje postavite, upravo, veštačkoj inteligenciji, ona će vam odgovoriti da nam, analizom velike količine podataka i obrazaca koje koriste tinejdžeri na društvenim mrežama, može pružiti korisne informacije o njihovom mentalnom zdravlju i emocionalnom stanju. Međutim, veštačka inteligencija ne može samostalno donositi dijagnostičke podatke. Umesto toga, ona može pružiti informacije koje mogu da pomognu stručnjacima za mentalno zdravlje u donošenju odluka. Naravno, s obzirom na osetljivost ove tematike, mora se voditi računa o etici i privatnosti ovih podataka. Takođe, treba biti oprezan u vezi sa pouzdanošću i tačnošću algoritma koji koristi veštačka inteligencija.

Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, oko 10 do 20% adolescenata širom sveta doživi neki mentalni poremećaj. Najčešći među njima su anksiozni poremećaji, depresija, poremećaji ishrane i poremećaji ponašanja. Šta mislite, da li će čovečanstvo, uz pomoć veštačke inteligencije, uspeti da smanji ovaj postotak?

U nekoliko prethodnih meseci, i mi se aktivno bavimo ovim pitanjima, prvenstveno u okviru evropskog projekta AI@Smile koji ima za cilj da razvije aplikaciju koja bi pomogla u ranom otkrivanju mentalnih poremećaja kod tinejdžera. Saradnike na ovom projektu čine Univerzitet u Oldenburgu, Baskijsko međunarodno istraživačko udruženje (BIRA), Univerzitet Alikante u Španiji, Samsun Anatolian srednja škola, IDEC-kompanija za obuku, konsalting i visoku tehnologiju sa sedištem u Grčkoj, Institut Alikante (IES.Doctor Balmis), Univerzitet u Novom Sadu, Škola Selye János Egészségügyi Technikum iz Mađarske i Nemačko savezno udruženje za održivost (The German Federal Association for Sustainability). Jednom mesečno, kroz onlajn sastanke, istraživački rad i diskusije otvaraju se razna pitanja i dileme kako na najbolji mogući način iskoristiti veštačku inteligenciju za dobrobit mentalnog zdravlja mladih. Izazovi su pred nama a vreme i razvoj tehnologije će nam pokazati da li smo na dobrom putu…

Skip to toolbar