Cilj učenja izbornog programa umetnost i dizajn je da učenik kroz istraživanje umetnosti i stvaralački rad razvija osetljivost za estetiku, kreativnost, radoznalost i motivaciju za stvaranje i izražavanje u različitim medijima, kao i da formira naviku da se kontinuirano uključuje u umetnički i kulturni život zajednice.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će biti u stanju da: |
TEME | SADRŽAJI |
– koristi odabranu informaciju kao podsticaj za stvaralački rad;
– prezentuje ideju, primere ili rad prema dogovorenim kriterijumima; – učestvuje u osmišljavanju, planiranju i realizaciji jednostavnog projekta; – prezentuje ideju, primere ili rad prema dogovorenim kriterijumima. |
INSPIRACIJA | Umetnička dela kao inspiracija.
Priroda kao inspiracija. Modni trendovi. Stilovi u umetnosti. |
OBJEDINjENE UMETNOSTI | Spektakl.
Mjuzikl. Umetnost oglašavanja. Umetnički projekti u Srbiji. |
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
OPŠTE MEĐUPREDMETNE KOMPETENCIJE |
ISHODI UČENjA
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA
i ključni pojmovi sadržaja |
Kompetencija za celoživotno učenje
Estetička kompetencija Saradnja Rešavanje problema Odgovorno učešće u demokratskom društvu Rad sa podacima i informacijama Digitalna kompetencija Komunikacija Odgovoran odnos prema okolini Odgovoran odnos prema zdravlju Preduzimljivost i orijentacija ka preduzetništvu |
– na primeru odabranog dela analizira na koji način kontekst nastanka dela određuje njegove karakteristike;
– argumentovano izražava svoje mišljenje o umetničkim ostvarenjima, aktivnostima i akcijama u odnosu na kontekst; – ukazuje na sličnosti, razlike i povezanost koje uočava na odabranim primerima različitih umetnosti nastalih u sličnim ili različitim kontekstima; – ukazuje na sličnosti, razlike i povezanost koje uočava na odabranim primerima umetnosti nastalih u različitim medijima; – analizira idejne i ideološke sadržaje u načinima predstave tela; – analizira neumetničke i propagadne sadržaje i društvene pojave koje ugrožavaju ljudska prava; – koristi odabrane umetničke i društvene fenomene kao podsticaj za samostalni ili timski stvaralački rad; – odabere istraživačku aktivnost u skladu sa svojim interesovanjima; – odabere medij za realizaciju svog rada u skladu sa svojim interesovanjima i aktuelnim mogućnostima; – kritički procenjuje izvore, podatke i informacije koje koristi za istraživanje; – kroz razmenu sa vršnjacima ili u kontaktu sa širom lokalnom zajednicom predlaže aktivnosti i akcije vezane za rešavanje aktuelnih problema u svom okruženju kroz umetničke participativne prakse – u kontaktu sa novim umetničkim praksama viđenim na umetničkim manifestacijama u okruženju ili na internetu, analizira upotrebu novih medija; – ukazuje drugima na značajna dela, projekte i manifestacije u kulturi koji doprinose očuvanju kulturnog identiteta. – predlaže umetničke aktivnosti i projekte koji povezuju vršnjake u zemlji, okruženju i svetu; – afirmiše zdrave stilove života kroz umetničke aktivnosti; – dokumentuje svoje aktivnosti u izabranom mediju; |
KONTEKST
Umetničko delo u kontekstu; Umetnost, ideje i ideologije; Site specific projekti; Angažovana umetnost; Primenjene umetnosti; Zvuk i slika u kontekstu; Muzika i igra u različitim delovima sveta; Muzika i igra u različitim delovima Srbije; Muzika i pokret; Ples i vizuelna umetnost; Reč i slika (Iluminirani manuskript, Od srednjovekovnog manuskripta do dnevne štampe); Književnici koji su sami ilustrovali svoja dela; Uređenje životnog prostora u savremenom svetu; Dizajn permakulture i samoodrživa naselja; Pejzažna arhitektura; Relaciona umetnost; Participativna umetnost… |
TELO
Stereotipi lepote tela; Od antičkog tela do tela u srednjovekovnoj umetnosti; Telo u Zapadnoj umetnosti: od renesanse do Bodi arta; Telo ideje, ideje tela: Telo i ideologija; Telo izvođača: telo koje pleše, glumi, peva; Gluma ili performans? |
||
INTERMEDIJA
Savremene umetničke prakse; Novi mediji; Savremene umetničke manifestacije u svetu i kod nas; Umetnički/muzički festivali u svetu i kod nas; Multimedijalne predstave; Virtuelni muzej; Sajmovi nauke i umetnosti; Spoj različitih umetničkih praksi. |
Razred | Treći |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 74 časa |
OPŠTE MEĐUPREDMETNE KOMPETENCIJE |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA
i ključni pojmovi sadržaja |
Kompetencija za celoživotno učenje;
Saradnja; Rešavanje problema; Odgovorno učešće u demokratskom društvu; Rad sa podacima i informacijama; Digitalna kompetencija; Komunikacija; Estetička kompetencija Odgovoran odnos prema okolini; Odgovoran odnos prema zdravlju; Preduzimljivost i orijentacija ka preduzetništvu. |
– na primeru odabranog dela selektuje poznato od nepoznatog i bitno od nebitnog
– ukazuje na elemente i/ili međusobni odnos elemenata umetničkog dela koji na njega ostavljaju najjači utisak – diskutuje o funkcionalnim, estetskim i istorijskim aspektima umetničkog dela iznoseći svoje stavove učtivo i argumentovano – analizira, na odabranim primerima, kako se različite vrste umetnosti povezuju u smislenu celinu – učestvuje u multidisciplinarnim projektima – istražuje nove medije |
STRUKTURA
Strukture koje stvara priroda i strukture koje stvara čovek Fraktali Modularnost u umetnosti Mogući i nemogući objekti Optičke varke Od kamere obskure do digitalne kamere Animacija Specijalni efekti Muzički efekti PREOBRAŽAJ Književno delo kao povod Grafički dizajn Dizajn upotrebnih predmeta Design thinking Communication design Razvoj uređenja enterijera |
IZRAZ
Klasična i digitalna izložba Različiti vidovi nastupa kroz istoriju Scenski nastup Scenski kostim Kretanje Pantomima Nemi film Boja i zvuk Neobični instrumenti Muzika i tehnologija Audio knjiga Predstavljanje sebe i svog dela |
Razred | Četvrti |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 66 časa |
OPŠTE MEĐUPREDMETNE KOMPETENCIJE |
ISHODI UČENjA
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA i ključni pojmovi
sadržaja |
Kompetencija za celoživotno učenje;
Saradnja; Rešavanje problema; Odgovorno učešće u demokratskom društvu; |
– ukazuje na odabranim primerima na vezu umetnosti i nauke
– preispituje činjenice i tumači ih sa više aspekata – povezuje u samostalnom radu različite vrste umetnosti – prezentuje vlastite ideje, predloge i rešenja na kreativan način – prepoznaje sopstvenu uspešnost u samostalnom umetničkom izražavanju |
AUTORSTVO
Original, reprodukcija, kopija i citat Koautorstvo Aproprijacija u umetnosti |
Rad sa podacima i informacijama;
Digitalna kompetencija; Komunikacija; Estetička kompetencija Odgovoran odnos prema okolini; Odgovoran odnos prema zdravlju; Preduzimljivost i orijentacija ka preduzetništvu. |
– kreira nova i originalna rešenja na osnovu razumevanja koncepta ponuđenih primera umetničkih dela
– -prati aktuelna umetnička događanja i iznosi o njima vlastite kritičke stavove – -pokazuje interesovanje za aktivnijim ličnim angažmanom u kulturnom životu |
Autori i njihova dela
Nezavisni život umetničkog dela Filmovani roman Autorsko i narodno stvaralaštvo OKRUŽENjE Komercijalna umetnost Komercijalizacija umetnosti Drugačija sadašnjost Arhitektura i tehnologija Elektronski časopis, sajt i blog INTERDISCIPLINARNOST Video spot Digitalne igre Aplikacije Hepening i performans Umetnički protest Humanitarna akcija |