Cilj učenja Računarskih sistema je sticanje osnovnih znanja o arhitekturi i organizaciji računara i karakteristikama računarskih sistema.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 74 časa |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA i
ključni pojmovi sadržaja programa |
– definiše pojam računarskog sistema i navede i ukratko opiše primere različitih računarskih sistema;
– razlikuje hardver i softver računarskog sistema; – opiše osnovne komponente hardvera računarskog sistema; – razlikuje sistemski i aplikativni softver; – opiše osnovne uloge operativnog sistema i sistemskog softvera; – izvrši klasifikaciju aplikativnog softvera i opiše njegove razne uloge; – opiše odnos između digitalnog i analognog zapisa podataka; – zapiše prirodan broj u različitim brojevnim sistemima; – odredi raspon zapisa neoznačenih brojeva na osnovu poznatog broja bitova; – izvrši operacije sabiranja, oduzimanja i množenja neoznačenih brojeva i prepozna pojavu prekoračenja; – zapiše označeni broj binarno i pročita binarni zapis označenog broja (u obliku potpunog komplementa i označene apsolutne vrednosti); – izvrši operacije sabiranja i oduzimanja označenih brojeva i prepozna pojavu prekoračenja; – zapiše i pročita binarno razlomljeni broj (u obliku fiksnog i pokretnog zareza); – uspostavi vezu između brojevnih tipova podataka u višem programskom jeziku i digitalnog zapisa brojeva; – opiše razne načine kodiranja karaktera i upotrebi ih prilikom zapisa tekstualnog dokumenta; – na informativnom nivou opiše razne načine zapisa multimedijalnog sadržaja (slike, zvuka i videa); – napravi istinitosnu tablicu date iskazne formule; – napiše iskaznu formulu u KNF i DNF na osnovu date istinitosne tablice i dobijenu formulu minimalizuje; – dato kombinatorno kolo predstavi logičkim funkcijama i da na osnovu datih logičkih funkcija grafički predstavi kombinatorno logičko kolo; – dizajnira i grafički predstavi osnovna kombinatorna kola (polusabirač, sabirač, (de)koder, (de)multiplekser, aritmetičko-logičku jedinicu…); – objasni princip rada raznih vrsta flip-flopova i njihovu ulogu u izgradnji memorije; – dizajnira i grafički predstavi osnovna sekvencijalna kola (brojački registar, pomerački registar…); – razlikuje arhitekturu i organizaciju računarskog sistema; – opiše osnovne delove i princip rada procesora; – opiše osnovne slojeve memorijske hijerarhije savremenih računarskih sistema i principe njihovog rada; – opiše osnovne ulazno-izlazne uređaje i principe njihovog rada; – opiše magistrale savremenog računarskog sistema i principe njihovog rada; – ume da napiše, prevede i pokrene jednostavan program na asembleru; – ume da pozove deo koda napisanog u asembleru iz višeg programskog jezika i da iz asemblera pozove funkciju višeg programskog jezika; – navede i opiše osnovne instrukcije i načine adresiranja odabranog asemblera; – u asemblerskom programu realizuje jednostavan algoritam linijske, razgranate i ciklične strukture; – u asemblerskom programu definiše potprogram kome se podaci prosleđuju preko registara i mašinskog steka; – opiše vezu između osnovnih koncepata viših programskih jezika i njihove realizacije na asemblerskom nivou. |
UVOD U RAČUNARSKE SISTEME
Pojam i vrste računarskih sistema. Hardver računarskih sistema. Softver računarskih sistema. |
DIGITALNI ZAPIS PODATAKA
Odnos digitalnog i analognog zapisa. Brojevni sistemi: dekadni, binarni, heksadekadni, oktalni. Zapis neoznačenih brojeva i operacije nad njima. Zapis označenih brojeva i operacije nad njima. Zapis razlomljenih brojeva i operacije nad njima. Zapis teksta. Zapis slike, zvuka i videa. |
|
LOGIČKE OSNOVE OBRADE PODATAKA
Bulova algebra. Kombinatorna logička kola. Sekvencijalna logička kola. |
|
OSNOVI ARHITEKTURE I ORGANIZACIJE RAČUNARA
Arhitektura i organizacija računarskog sistema. Procesor. Memorijska hijerarhija. Ulazno-izlazni uređaji. Magistrale. |
|
ASEMBLERSKO PROGRAMIRANjE
Asemblerski i mašinski jezici. Skup instrukcija. Načini adresiranja. Mašinski stek. Primeri programa |