Cilj učenja muzičke kulture je da kod učenika razvije svest o značaju i ulozi muzičke umetnosti kroz razvoj civilizacije i društva, da na osnovu stečenih znanja podstakne učenike na stvaralačko i kritičko mišljenje, razvije estetske kriterijume u cilju formiranja odgovornog odnosa prema očuvanju muzičkog nasleđa i kulture svoga i drugih naroda i daljeg profesionalnog i ličnog razvoja.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će biti u stanju da: |
OBLAST/TEMA | SADRŽAJI |
– prepozna društveno-istorijski i kulturološki ambijent u kome se razvijaju različiti vidovi muzičkog izražavanja;
– demonstrira poznavanje muzičke terminologije i izražajnih sredstava muzičke umetnosti u sklopu predloženih tema; – prepozna obrađene muzičke stilove i žanrove prema osnovnim karakteristikama; – prepozna uticaj ritualnog ponašanja u muzici savremenog doba (muzički elementi, nastup…); – prepozna muziku različitih naroda Starog veka; – uoči sličnosti i razlike između ranohrišćanske, pravoslavne i rimokatoličke duhovne muzike; – razlikuje duhovnu od svetovne muzike srednjeg veka i renesanse; – sagleda ulogu muzike u srednjovekovnoj Srbiji u odnosu na muziku vizantijske i gregorijanske tradicije srednjeg veka; – razlikuje renesansnu polifoniju od srednjovekovnog višeglasja; –prepozna reprezentativne muzičke primere najznačajnijih predstavnika od renesanse do kraja baroka; – analizira načine korišćenja izražajnih sredstava u odabranim muzičkim primerima iz različitih kultura, stilova i žanrova; – prezentuje razvoj muzičkih instrumenata i oblika zaključno sa barokom; – poveže muzičke oblike sa izvođačkim sastavom; – razlikuje vokalno-instrumentalne i instrumentalne oblike do kraja baroka; – objasni nastanak i razvoj opere i njen sinkretički karakter; – zvučno identifikuje strukturalne elemente opere (uvertira, arija, rečitativ, hor…)i njihovu ulogu; – objasni značaj Glukove reforme za dalji razvoj opere; – definiše razloge nastanka komične opere; – izvodi muzičke primere koristeći tradicionalne i/ili elektronske instrumente, glas i pokret; – uočava u svakoj od epoha međusobnu povezanost muzičke umetnosti sa drugim umetnostima; – objasni kako je muzika povezana sa disciplinama van umetnosti (muzika i politika/društvo; tehnologija zapisivanja, štampanja nota; fizička svojstva instrumenata; temperacija i zajedničko sviranje); |
UVOD U MUZIKU | Čovek i muzika.
Osnovni muzički pojmovi. Muzika u društvu. Muzički folklor. Muzika kroz vekove. Slušanje muzičkih primera u skladu sa navedenim sadržajem. Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
MUZIKA U PRVOBITNOJ DRUŠTVENOJ ZAJEDNICI I KULTURAMA STAROG VEKA | Koreni muzike i njene prvobitne uloge.
Najstariji muzički instrumenti. Muzika u životu starih istočnih naroda, Grčke i Rima (uloga, oblici, instrumenti, teorija) Slušanje – izbor Snimci tradicionalne narodne muzike raznih naroda, plemenskih zajednica i etničkih grupa. Tradicionalna muzika narodaBliskog i Dalekog istoka, antičke Grčke i Rima (na rekonstruisanim instrumentima, solističko i horsko/unisono pevanje, video snimci tradicionalnog pozorišta Kine i Indije). Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
MUZIKA SREDNjEG VEKA | Ranohrišćanska muzika. Vizantijsko pevanje.
Gregorijanski koral. Rani oblici višeglasja: organum, diskant, motet. Svetovna muzika srednjeg veka: trubaduri, truveri minezengeri. Duhovna i svetovna muzika u srednjevekovnoj Srbiji. Muzika srednjeg veka kao inspiracija za umetničku i popularnu muziku. Slušanje– izbor Gregorijanski koral, Vizantijsko pevanje, organum, motet 13.veka; Rambo de Vakera – Kalenda maja; Adam de la Al – Igra o Robenu i Marioni; Kir Stefan Srbin – Ninja sili. Tv emisije (inserti): Serijal Dragoslava Gostuškog o razvoju srpske muzike kroz vekove. Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom |
|
– izrazi doživljaj muzike jezikom drugih umetnosti (ples, gluma…);
– objasni ulogu svih aktera u prezentaciji muzičkog dela/žanrova; – koristi mogućnosti IKT-a (korišćenjem matrica, karaoke programa, audio snimaka) za samostalno istraživanje, izvođenje i stvaralaštvo; – kritički prosuđuje uticaj muzike na zdravlje; – poštuje pravila muzičkog bontona. |
MUZIKA
RENESANSE |
Tri veka velikih dostignuća u umetnosti (14.,15.,16. vek).
Razvoj duhovnog i svetovnog višeglasja – Ars Nova, Franko-flamanska škola, renesansa u Italiji. Motet, misa, madrigal, šanson. Najveći predstavnici renesansne vokalne muzike: Đ. P. da Palestrina, O. di Laso, L. Marencio, Đ. da Venoza. Instrumentalna muzika renesanse: ričerkar i kancona. Slušanje – izbor G. de Mašo – Misa; Ž. de Pre – Motet; Đ. P. da Palestrina –Misa pape Marčela (odlomak); Laso: Matona mia kara,Eho– madrigali. Izabrani madrigal (hromatski): L.Marencija ili Đ.da Venoze; K.Žaneken–Bitka kod Marinjana; Pevanje ptica – šansoni; Đ. Gabrieli–Sonata pian e forte; AnsamblRenesans– izbor. Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom |
MUZIKA
BAROKA I ROKOKOA |
Nova umetnička i muzička stremljenja u epohi baroka.
Pojava opere i njen razvoj u Italiji, Francuskoj, Nemačkoj, Engleskoj. Najistaknutiji predstavnici: K. Monteverdi, A. Skarlati, Ž. B Lili, H. Persl, G.F. Hendl K. V. Gluka. Razvoj instrumentalnih oblika: svita, barokna sonata, barokni koncert, fuga. Razvoj vokalno-instrumentalnih oblika u baroku: kantata, oratorijum, pasija. Predstavnici instrumentalne muzike u baroku i rokokou: A. Koreli, A. Vivaldi, J. S. Bah, G.F. Hendl, D. Skarlati. Kriza italijanske opere serije i reforma K. V. Gluka. Rađanje komične opere i njeni prvi predstavnici: Đ. B. Pergolezi i D. Čimaroza. Slušanje– izbor K. Monteverdi – Orfejev lament, arija Arijadnina tužbalica(Lasciatemimorire); Ž. B. Lili– uvertira po izboru; H. Persl–Tužbalica Didone; A. Skarlati –Virtuozna arija (za kontratenor); A. Koreli – Končerto groso (br.8 Božićni); A. Koreli –La folia (varijacije); A. Vivaldi – Godišnja doba (po izboru); J. S. Bah: Francuska ili Engleska svita; Violinski koncert E-dur, Brandenburški koncert br.2; Svita br. 2, ha-mol; Tokata i fuga de-mol za orgulje; Odlomci iz Pasije po Mateji i Mise ha-mol; G. F. Hendl – Muzika na vodi(odlomak); Arija (Ombra mai fu) iz opere Kserks; Aleluja iz oratorijuma Mesija; D. Skarlati – sonate po izboru; F. Kupren – Žeteoci, Misteriozne barikade; K. V. Gluk–arija Orfeja i Hor duhova iz opere Orfej i Euridika; Uvertira za operu Alčesta ili Ifigenija na Aulidi;Đ. B. Pergolezi–arija Serpine iz opere Služavka gospodarica; D. Čimaroza – uvertira za operu Tajni brak. Filmovi (delta video) 2008. g: Svedočanstva o genijima(inserti): J. S Bah, G. F.Hendl. Histori: po izboru. Obrazovni program RTS (Trezor). Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA i
ključni pojmovi sadržaja programa |
– prepozna društveno-istorijski i kulturološki ambijent u kome se razvijaju različiti vidovi muzičkog izražavanja;
– demonstrira poznavanje muzičke terminologije i izražajnih sredstava muzičke umetnosti u sklopu predloženih tema; – prepozna obrađene muzičke stilove i žanrove prema osnovnim karakteristikama; – prepozna reprezentativne muzičke primere najznačajnijih predstavnika klasicizma, romantizma i muzike XX veka; – objasni razvoj sonate, koncerta i simfonije i ulogu i karakter stavova u sonatnom ciklusu; – poveže muzičke oblike sa izvođačkim sastavom; – razlikuje vokalno-instrumentalne i instrumentalne oblike u klasicizmu i romantizmu; – sagleda i opiše razvoj opere kao muzičko-scenske forme; – izvodi muzičke primere koristeći tradicionalne i/ili elektronske instrumente, glas i pokret; – uočava u svakoj od epoha međusobnu povezanost muzičke umetnosti sa drugim umetnostima; – objasni kako je muzika povezana sa disciplinama van umetnosti (muzika i politika/društvo, tehnologija zapisivanja, štampanja nota; fizička svojstva instrumenata; temperacija i zajedničko sviranje); – izrazi doživljaj muzike jezikom drugih umetnosti (ples, gluma, pisana ili govorna reč, likovna umetnost); – komentariše svoje i utiske drugih o odslušanim muzičkim delima; – kreativno učestvuje u javnim manifestacijama škole i svoje sredine; – objasni ulogu svih aktera u prezentaciji muzičkog dela/žanrova (kompozitor, izvođač, koreograf, režiser…); – koristi mogućnosti IKT-a (korišćenjem matrica, karaoke programa, audio snimaka) za samostalno istraživanje, izvođenje i stvaralaštvo; – kritički prosuđuje uticaj muzike na zdravlje; – poštuje pravila muzičkog bontona. |
Muzika klasicizma
Razvoj klasične sonate, koncerta i simfonije. Počeci kamerne muzike (vokalno-instrumentalna i operska dela). Predstavnici bečke klasike: J. Hajdn, V. A. Mocart, L. van. Betoven. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
Romantizam – Vokalno-instrumentalna i instrumentalna muzika
Opšta obeležja romantizma u muzici i karakteristični oblici apsolutne i programske muzike. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
Opera i balet u romantizmu
Razvoj opere u Italiji i Nemačkoj. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom |
|
Nacionalne škole
Razvoj nacionalnih škola kod Rusa, Čeha i kod nas. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom |
|
Impresionizam
Osnovna obeležja impresionizma u muzici. Slušanje |
|
Muzika xx veka
Glavni stilski pravci u razvoju muzike XX veka, najznačajniji kompozitori i njihova dela. Stilski pravci: ekspresionizam, neoklasicizam: A. Šenberg, I. Stravinski, S. Prokofjev, D. Šostakovič i B. Bartok. Slušanje |
|
Muzika u srbiji xx veka
Predstavnici moderne u Srbiji: P. Konjović, M. Milojević, S. Hristić, J. Slavenski Slušanje |
|
Popularna i primenjena muzika
Džez, zabavna muzika, mjuzikl, rok, pop i pank muzika. Tradicionalna narodna pesma i građanska pesma. Filmska muzika. Scenska muzika. Slušanje |