Cilj učenja likovne kulture je osposobljavanje za komunikaciju i razvijanje kreativnosti i odgovornog odnosa prema očuvanju kulture i umetničkog nasleđa svog i drugih naroda.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA | SADRŽAJI |
– izražava svoja interesovanja i estetske doživljaje odabranim sredstvima i tehnikama;
– koristi umetničko nasleđe kao podsticaj za stvaralački rad; – oblikuje prezentacije usklađujući tekst i sliku; – obrazloži svoj estetski doživljaj arheoloških nalaza, umetničkih dela, spomenika kulture i objekata u okruženju; – ukaže na sličnosti, razlike i međusobni uticaj umetnosti određenih kultura, civilizacija i perioda; – koristi, samostalno, literaturu i internet za istraživanje; – izdvaja ključne informacije iz teksta i slike; – izveštava o učešću u odabranim dešavanjima u umetnosti i kulturi izlažući sopstvene utiske i mišljenje; – razmatra značaj i ulogu kulture i umetnosti u društvu; – predlaže obilazak odabranog spomenika kulture u zemlji ili inostranstvu. |
ODNOSI | Umetnost (Zašto čovek stvara umetnost; Umetnost i priroda; Umetnost i društvo; Umetnost i nauka; Umetnost i tehnologija; Umetnost u prostoru i vremenu; Umetnost i religija; Umetnost i kič…).
Proporcije (Čovek i prostor; Skulpture u pleneru; Pejzaž i arhitektura; Realni i imaginarni prostor…). Stvaralaštvo (Umetnik i njegovo delo; Umetničko delo i publika; Podsticaj za stvaralački rad; Dizajn i funkcionalnost…). |
POJAVE | Likovna dela (Kompozicije; Izražajna sredstva vizuelnih umetnosti; Čitanje slike; Integracija različitih umetnosti…).
Nasleđe (Umetnost kroz epohe; Uticaj prošlih kultura i ostvarenja na savremeni život; Kulturna dobra i turizam; Komercijalizacija umetničkih dela; Ustanove kulture…). |
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA
i ključni pojmovi sadržaja programa |
– koristi različite tehnike i savremenu tehnologiju u kreativnom radu;
– koristi ideje i inovacije u umetnosti kao podsticaj za stvaralački rad; – realizuje radove istražujući međusobne uticaje elemenata i principe komponovanja; – uvažava etička, zdravstvena i sigurnosna pravila u razvijanju i realizovanju likovnih ideja; – koristi podatke iz literature i sa interneta za istraživačke i projektne zadatke; – prezentuje na različite načine rezultate istraživačkog i projektnog rada; – piše prikaze umetničkih dela i izložbi upotrebljavajući stručne termine i iskazujući svoje doživljaje i mišljenje; – pravi, samostalno ili u saradnji sa drugima, planove koje spomenike i institucije kulture i umetnosti može posetiti prilikom putovanja; – diskutuje o sličnostima i razlikama, istorijskim stilovima, pravcima i načinima izražavanja znamenitih umetnika; – diskutuje o tome kako umetnička baština doprinosi očuvanju nacionalnog identiteta i razvoju društva; – razmatra kako univerzalni jezik umetnosti doprinosi uvažavanju multikulturalnosti i interkulturalne saradnje; – izveštava o posetama ili učešću u dešavanjima u institucijama kulture (radionice, akcije…). |
PROSTOR
Perspektiva. Umetnik i prostor. Dvodimenzionalni i trodimenzionalni prostor. Realni i imaginarni prostor. Prostor u umetničkom delu i umetničko delo u prostoru. Enterijer i eksterijer. Linearna, vazdušna i kolor perspektiva. Istraživanje prostora kao podsticaj za stvaralački rad. Savremeni mediji i prostor. Nasleđe. Renesansa i barok. Preporod i prekretnice u umetnosti. Centri procvata umetnosti. Sakralna i svetovna arhitektura. Urbanizam i arhitektonski kompleksi. Obrazovanje umetnika kroz vreme. Vodeći umetnici i njihova dela. Ktitori i mecene. Kolekcije i kolekcionari u prošlosti i sadašnjosti. Kulturno nasleđe kao izvor inspiracije savremenih stvaralaca. Negovanje umetničke baštine i održivi razvoj. Umetničko i arhitektonsko nasleđe i turizam. Ustanove kulture. |
PROMENE
Svetlost. Svojstva svetlosti. Svetlost u eksterijeru i enterijeru. Odnos svetlosti, boje i površina. Svetlost u različitim medijima. Osvetljenost i atmosfera. Istraživanje svetlosti kao podsticaj zastvaralački rad. Nasleđe. Stilovi i pravci u umetnosti 19.veka. Prožimanje različitih stilova i pravaca i odjeci u savremenom svetu. Motivi i teme kroz vreme. Nauka i umetnost. Moderna i savremena umetnost. Eklekticizam u savremenoj umetnosti. Novi materijali u umetnosti i arhitekturi. Umetnost i ekonomija. Značajni centri kulture i umetnosti kao resursi turizma. Umetnost i održivi razvoj: negovanje umetničke baštine. Institucije kulture i alternativni prostori: umetnička dešavanja. Umetnost i mediji. |