Cilj učenja izbornog programa jezik, mediji i kultura je da doprinese unapređivanju komunikacijskih veština, razvoju medijske kulture i usvajanju kulturnih obrazaca koji će učeniku omogućiti snalaženje u savremenom svetu, izgradnju identiteta i dalji profesionalni razvoj.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Na kraju prvog razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA | SADRŽAJI |
– razlikuje uspešan od neuspešnog javnog nastupa;
– prepoznaje govor tela u javnim nastupima; – razmatra javni nastup sa stanovišta uticaja koji govornik želi da postigne; – prepoznaje elemente manipulacije u javnom nastupu i kritički se prema njima postavlja; – demonstrira pravila uspešnog javnog nastupa; |
JAVNI NASTUP | Uvod u program.
Šta javni nastup čini uspešnim? Saveti za uspešan javni nastup. Verbalna i neverbalna komunikacija u javnim nastupima. Asertivna komunikacija. Izraz i stil govornika. Savremene tehnike u javnim nastupima. Efekat svetlosti i zvuka na ubedljivost nastupa. Poznati govornici današnjice. Javni nastupi u medijima. Moć uticaja na slušaoce javnog nastupa. Manipulacija. Motivacioni govornici. Konfrontiranje, sukob mišljenja, zagovaranje i pregovaranje u javnim nastupima. Javni nastupi nekad i sad. Poznati govornici u prošlosti. Dikcija, estetika i kultura u javnim nastupima. Trema u javnim nastupima i način njenog prevazilaženja. |
– kritički se odnosi prema medijskim sadržajima, razlikuje činjenice od interpretacije;
– bira medijske sadržaje rukovodeći se njihovim kvalitetom i sopstvenim potrebama; – izražava negativan stav prema prepoznatim primerima medijske nekulture i zlopupotrebe medija; – odgovorno kreira i šalje poruke posredstvom medija; – prepozna primere ugrožavanja prava na slobodu govora i primere ugrožavanja privatnosti ljudi; – razlikuje moći i ograničenja različitih medija; – predviđa dalji razvoj medija, njegove prednosti i opasnosti; |
KREATORI I PRIMAOCI MEDIJSKIH PORUKA | Mediji kao sredstvo informisanja, obrazovanja, zabave, širenja kulture, manipulacije.
Predstavljanje dece i mladih u medijima, njihova upotreba i zloupotreba. Medijske poruke. Stereotipi. Diskriminacija. Lažne vesti. Manipulacija. Senzacionalizam u medijima. Ugrožavanje privatnosti ljudi radi dobijanja ekskluzivnih vesti. Kultura i nekultura u medijima. Govor mržnje u medijima. Sloboda govora – upotreba i zloupotreba, zakonska regulativa. Kreiranje medijskog sadržaja. Odgovornost i moralnost. Moć uticaja i ograničenja različitih medija. Mediji – faktor formiranja ili praćenja ukusa javnosti? Budućnost medija. |
– uporedi različite vrednosne kategorije, odabere prihvatljivu i obrazloži izbor;
– izdvoji komercijalne sadržaje koji oblikuju stavove/vrednosti, prepozna skrivena značenja i kritički ih ispita upoređujući ih sa drugim izvorima; – vrednuje kulturne događaje, samostalno iz odabira i posećuje. |
VREDNOSTI | Šta označava kultura: način oblačenja ljudi, običaje, porodični život, obrasce provođenja slobodnog vremena, načine rada i stvaranja, religijske obrede? Primeri društva/kulture: britansko, nemačko, japansko, latinoameričko…
Vrednosti i vrednosni sudovi(dobro– loše; dobro – zlo; lepo – ružno; sveto – svetovno; korisno – štetno; prijatno – neprijatno; tačno – netačno; uspešno – neuspešno; istinito – lažno; pristojno – nepristojno; umetničko – neumetničko. Komercijalni sadržaji u različitim medijima (reklame, skrivene poruke, poruke koje su namenjene emocijama, plasiranje robe, sadržaja, stilova života, ideja), skrivene poruke u svakodnevnom životu; vrednovanje poruka uz pomoć različitih izvora. Vrednosti u kulturi. Kič i šund, sa stanovišta učenika. |
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
OPŠTE MEĐUPREDMETNE KOMPETENCIJE |
ISHODI UČENjA
Na kraju godine učenik će biti u stanju da: |
TEME i ključni pojmovi sadržaja |
Kompetencija za celoživotno učenje
Komunikacija Digitalna kompetencija Rešavanje problema Saradnja Odgovorno učešće u demokratskom društvu Odgovoran odnos prema zdravlju Odgovoran odnos prema okolini Estetička kompetencija Preduzimljivost i orijentacija ka preduzetništvu |
– koristi narativne mogućnosti različitih medija;
– uporedi osobenosti različitih medija kao i načine transmedijalnog prenošenja sadržaja; – koristi različite alate iz oblasti medija, jezika i kulture za rešavanje društvenih problema koje je identifikovao; – razlikuje različite amaterske načine izražavanja u svakodnevnoj kulturi i neke od njih primenjuje u okviru aktivističkog projekta; – ustanovi sličnosti/razlike pojmova: identitet, internet identitet, digitalni identitet, avatar; – proceni relevantnost i pouzdanost informacija (sopstvenih i tuđih) – predstavi, organizuje, strukturira i formatira informacije kojima se predstavlja u digitalnom okruženju; – prepoznaje rizike i opasnosti po lični identitet u digitalnom okruženju, – primenjuje tehnike zaštite u digitalnom okruženju, |
Mediji i zabava ‒ popularne ekspresivne forme:
– narativnost i interaktivnost (filmovi, serije, video igre, tv sadržaji, vlogovi, jutjub sadržaji); – medijska konvergencija (mediji i forme i sadržaji: knjiga, film, strip, trejler, pozorište, spot, radio drama); Amaterska kultura i kreativni aktivizam: – ulična umetnost (muzika, ples, slikarstvo, slem poezija i druge vernakularne prakse); – skvoteri (squatter, squatting); – home-made muzika: muzika iz sobe (korišćenje PC-a, laptopova za muzičko stvaranje u kućnim uslovima); – kreativna upotreba smart telefona; Identitet u digitalnom okruženju: – istraživanje internet identiteta (ličnih i grupnih); – preispitivanje i građenje ličnog internet identiteta – zaštita internet identiteta. |