Cilj učenja geografije je da učenik razvija sistem geografskih znanja i veština, svest i osećanje pripadnosti državi Srbiji, razumevanje suštine promena u svetu, negovanje i sticanje moralnih vrednosti, ekološke kulture, održivog razvoja, etničke i verske tolerancije koje će mu pomoći u profesionalnom i ličnom razvoju.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 74 časa |
ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će biti u stanju da: |
OBLAST/TEMA | SADRŽAJI |
– osmisli projekat istraživanja na zadatu temu, realizuje istraživanje u lokalnoj sredini, prikaže i diskutuje o rezultatima;
– koristi digitalne kartografske izvore informacija i alate Geografskih informacionih sistema; – pomoću modela demonstrira oblik i kretanje Zemlje i analizira njihove posledice; – razlikuje evolutivne faze sfera na Zemlji i njihova glavna obeležja; – izvodi zaključke o uticaju unutrašnjih sila na nastanak minerala i stena i formiranje reljefa koristeći primere u Srbiji i u svetu; – razvrstava oblike reljefa prema tipu nastanka u zavisnosti od delovanja endogenih i egzogenih procesa na primerima u lokalnoj sredini i u svetu; – predviđa koje posledice po čoveka mogu da nastanu delovanjem geohazarda i navodi mere prevencije i zaštite; – ocenjuje ulogu čoveka kao faktora i modifikatora u procesu formiranja reljefa; – analizira procese u vazdušnom omotaču i njihov uticaj na vremenske prilike na Zemlji koristeći geografske karte i IKT-e; – kritički procenjuje aktivnosti čoveka na promene u atmosferi; – analizira hidrološke pojave, objekte i procese koristeći se geografskim kartama i IKT-om; – dovodi u vezu i ilustruje odnos podzemnih i površinskih voda i ukazuje na značaj Svetskog mora i kopnenih voda; – istražuje uzroke različitih vodoprivrednih problema u svetu i kod nas i izvodi zaključke o značaju vodnih resursa za svakodnevni život čoveka; – razlikuje glavne tipove zemljišta, dovodi u vezu njihova svojstva sa uslovima formiranja i primerima u Srbiji i svetu i ilustruje njihovu ekonomsku vrednost; – primerima i pomoću geografske karte objašnjava zakonitosti horizontalnog i vertikalnog rasporeda bioma; |
FIZIČKA GEOGRAFIJA | Mesto i zadaci fizičke geografije u sitemu nauka.
Digitalna kartografija i Geografski informacioni sistemi(GIS) – pomoć u upoznavanju prostora. |
OBLIK, DIMENZIJE I KRETANjE ZEMLjE | Dimenzije i oblik Zemlje.
Zemljino kretanje i njene posledice. |
|
EVOLUCIJA GEOGRAFSKOG OMOTAČA | Evolucija geografskog omotača. | |
GRAĐA ZEMLjE | Unutrašnja građa Zemlje.
Unutrašnje sile i njihov uticaj na procese i pojave na Zemlji. Minerali i stene; mineralni resursi, upotreba stena u svakodnevnom životu. Litosferne ploče, kretanje, uticaj na formiranje reljefa. Vulkanizam i zemljotresi. |
|
RELjEF ZEMLjINE POVRŠINE | Osnovni makro oblici reljefa Zemlje, kontinenti i okeanski baseni.
Kopno, orogeni pokreti, vulkanski oblici reljefa. Oblikovanje reljefa, erozija, akumulacija i agensi. Padinski proces. Fluvijalni proces. Kraški proces. Glacijalni proces. Eolski proces. Marinski proces. Antropogeni reljef. |
|
ATMOSFERA | Vertikalna struktura i procesi koji se odvijaju u atmosferi.
Uzajamna povezanost klimatskih elementa i faktora. Cirkulacija atmosfere. Vremenska prognoza i sinoptičke karte. Podela klime, solarna i fizička klima, odlike i razlike. Raznolikost klimatskih tipova na Zemlji i uslovi života. Klima gradova. Klimatske promene, nastanak, posledice i mere zaštite. |
|
– analizira uticaj čoveka na zemljište, živi svet i bioraznolikost na primerima iz sveta i lokalne sredine koristeći se geografskim kartama i IKT-om;
– definiše pojam geonasleđa i argumentuje potrebu za njegovom zaštitom. |
HIDROSFERA | Struktura hidrosfere, kruženje vode u prirodi, voda kao značajan resurs na Zemlji.
Svetsko more, hemijske i fizičke osobine i kretanje morske vode. Tipovi izdani, izvora i termomineralnih voda. Morfološke i hidrološke osobine rečnog sliva i reka, uticaj prirodnih i antropogenih faktora na vodni režim reka. Pojam i elementi jezera, podela jezera prema položaju i načinu postanka. Pojave leda na Zemlji (permafrost, rečni led, morski led, lednici), tipovi lednika i savremena glacijacija. Vodoprivreda – korišćenje voda, zaštita voda i zaštita od voda. |
BIOSFERA | Rasprostiranje bioma (vertikalni i horizontalni), zakonitosti rasprostiranja i povezanost sa klimatskim prilikama.
Zemljište – formiranje, rasprostiranje, značaj, degradacija i zaštita. Očuvanje biodiveziteta –poučni primeri iz sveta. |
|
GEONASLEĐE | Zaštita prirodnih objekata.
Kriterijumi za proglašavanje objekata geonasleđa. |
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 74 časa |
STANDARDI | ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA
Ključni pojmovi sadržaja programa |
2.GE.1.1.1. Čita i tumači geografske karte različitog razmera i sadržaja, koristi kompas i sistem za globalno pozicioniranje (GPS) radi orijentacije u prostoru i planiranja aktivnosti.
2.GE.1.1.3. Pravilno definiše geografske pojmove i koristi različite izvore (statističke podatke, naučno popularnu literaturu, geografske časopise, informacije iz medija, internet) za prikupljanje i predstavljanje geografskih podataka u lokalnoj sredini, Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.1.2.4. Razume koncept održivog razvoja kao uslov za opstanak i napredak ljudskog društva i privredni razvoj. 2.GE.1.3.1. Opisuje istorijsko-geografske faktore i njihov uticaj na neravnomeran regionalni razvoj Republike Srbije i zemalja u okruženju. 2.GE.1.3.2. Navodi geografske faktore koji utiču na razmeštaj stanovništva, naselja i privrede u Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.1.3.3. Opisuje demografski razvoj (prirodni i mehanički) i strukture stanovništva u Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.1.3.4. Razume pojmove: tranzicija, integracija, globalizacija i njihov uticaj na promene i probleme u Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.2.1.1. Pravilno koristi kartografska izražajna sredstva za skiciranje geografskih karata različitog razmera i sadržaja. 2.GE.2.2.2. Objašnjava geografske veze između prirodnih uslova, resursa i ljudskih delatnosti. 2.GE.2.2.3. Objašnjava geografski razmeštaj prirodnih resursa u Republici Srbiji, regionu i Evropi i objašnjava njihov uticaj na ekonomski razvoj. 2.GE.2.3.1.Objašnjava uticaj geografskih faktora na demografski razvoj, razmeštaj stanovništva, naselja i privrede u svetu. 2.GE.2.3.2. Objašnjava savremene probleme čovečanstva (sukobi i nasilje, nezaposlenost, glad, nedostatak pijaće vode, diskriminacija, bolesti zavisnosti) i navodi mere za njihovo prevazilaženje. 2.GE.2.3.3. Definiše pojam globalne ekonomije i tržišta i navodi faktore koji utiču na njihov nastanak i razvoj. |
− koristi kartografski metod u objašnjavanju procesa u geografskom prostoru;
− analizira i izrađuje tematske karte; − realizuje istraživački projekat na zadatu temu; − koristi statističke izvore i sredstva IKT-a u analizi demografskih dispariteta u svetu i odabranim regijama; − objašnjava faktore populacione dinamike i dovodi ih u vezu sa stepenom društveno-ekonomskog razvoja; − kritički vrednuje efekte populacione politike i predlaže mere demografskog razvoja u budućnosti; − razmatra demografske projekcije na globalnom i regionalnom nivou; − koristeći geografsku kartu dovodi u vezu geografski položaj naselja sa njegovim razvojem; − uspostavlja odnose između procesa u razvoju naselja i ekonomskog i populacionog razvoja koristeći geografsku kartu i IKT; − objašnjava polarizacijske procese u razvoju naselja i daje primere na lokalnom i globalnom nivou; − analizira uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj privrede u celini i pojedinih privrednih delatnosti; − dovodi u vezu nivo razvijenosti privrede u celini i pojedinih privrednih grana sa stanjem životne sredine i socijalnim odnosima u izabranim regijama; |
Društvena geografija
Predmet proučavanja, podela, zadaci i razvoj društvene geografije. Izvori podataka i metode proučavanja u društvenoj geografiji. Kartografski metod. |
Stanovništvo i demografski procesi
Raspored stanovništva. Populaciona dinamika. Demografska tranzicija. Prostorna mobilnost. Strukture stanovništva. Populaciona politika. |
||
Ruralni i urbani prostor
Faze urbanizacije. Deagrarizacija i deruralizacija. Struktura i širenje gradskih prostora. Funkcionalne veze grada i okolnog prostora. Polarizacija razvoja naselja. |
||
Privreda i geografski prostor
Ekonomsko-geografska valorizacija prirodnih uslova i resursa. Privreda i životna sredina. Globalni ekonomski razvoj. Ekonomsko-geografske regije. Multinacionalne kompanije. Međunarodne ekonomske organizacije i integracije. Održivi razvoj. |
||
2.GE.3.1.1. Analizira različite izvore podataka i istraživačke rezultate (geografske karte, satelitske snimke, statističke podatke, naučnu literaturu, geografske časopise, informacije iz medija, internet); izvodi zaključke i predlaže mere za rešavanje društvenih problema.
2.GE.3.1.4. Analizira analogne i digitalne tematske karte (prirodnih pojava,sistema i prirodne sredine, društvenih pojava i stvorenih dobara) i objašnjava uzroke koji su uticali na aktuelno stanje, postojeće pojave i objekte. 2.GE.3.2.4. Analizira ekološke probleme i njihove posledice na globalnom nivou i poznaje savremene mere i postupke koji se koriste za njihovo rešavanje. 2.GE.3.3.1. Analizira uticaj društvenih faktora na stepen ekonomske razvijenosti različitih regija u svetu. 2.GE.3.3.2. Analizira globalne društvene promene (tranzicija, integracija, globalizacija, depopulacija, neravnomeran razmeštaj stanovništva, prenaseljenost gradova, deagrarizacija) i njihov uticaj na društvene i ekonomske tokove na globalnom nivou. 2.GE.3.3.3. Objašnjava globalnu i nacionalnu ekonomiju, globalno i nacionalno tržište i analizira faktore koji utiču na njihov razvoj. 2.GE.3.4.2.Analizira geografske faktore i njihov uticaj na razvoj regionalnih celina na globalnom nivou. 2.GE.3.4.3. Objašnjava transformacije regija na globalnom nivou i poznaje pravce njihovog daljeg razvoja. |
− izdvaja ekonomsko-geografske regije sveta koristeći izvore ekonomske statistike i tematske ekonomske karte;
− kritički vrednuje uticaj multinacionalnih kompanija i međunarodnih organizacija na razvoj i funkcionisanje međunarodne trgovine i neravnomeran ekonomski razvoj u svetu; − razlikuje pojam, politički status i hijerarhiju organizacije teritorije; − uočava efekte centripetalnih i centrifugalnih društveno-političkih procesa na teritorijalni integritet i suverenitet države; − razdvaja faze u evoluciji političko-geografske karte sveta od sredine XIX veka do danas; − analizira veze između prirodnih resursa, demografskih procesa i stepena ekonomskog razvoja na primerima regija uz pomoć geografske karte i IKT; − dovodi u vezu regionalne probleme sa tipovima ekonomskog razvoja na primerima u svetu; − objašnjava uticaj globalnih procesa na očuvanje identiteta na primerima iz regija u svetu; − koristi različite izvore geografskih informacija. |
Političkogeografski procesi
Teritorija. Politički status teritorije. Administrativno-teritorijalna organizacija prostora. Država. Separatizam, iredentizam, regionalizam, autonomaštvo. Politička karta sveta. |
Regionalno-geografske teme i globalni procesi
Turističke regije Južne Evrope. Velike urbane regije Zapadne i Srednje Evrope. Prirodni resursi i tranzicioni procesi u Istočnoj Evropi (Ruska Federacija i Ukrajina). Savremena migraciona kretanja u evropskim regijama. Kulturno-civilizacijske tekovine i transformacija geografskog prostora Jugozapadne Azije. Specifičnosti geografskog razvoja Južne Azije. Demografski i urbano-geografski procesi u Istočnoj Aziji. Problemi prirodnih nepogoda u Jugoistočnoj Aziji. Kulturno-civilizacijska transformacija Afričkog Sredozemlja. Geografski problemi Saharske i Subsaharske Afrike. Kulturni, ekonomski i politički razvoj i uticaj SAD i Kanade na globalne procese u svetu. Društveno-geografski procesi u Meksiku, Karibima i Centralnoj Americi. Regionalno-geografske specifičnosti Južne Amerike. Savremeni društveno-geografski razvoj Australije. Ekološka ugroženost Okeanije. Posledice klimatskih promena na Antarktiku. |
Razred | Treći |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 74 časa |
STANDARDI | ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA
Ključni pojmovi sadržaja programa |
2.GE.1.1.1. Čita i tumači geografske karte različitog razmera i sadržaja, koristi kompas i sistem za globalno pozicioniranje (GPS) radi orijentacije u prostoru i planiranja aktivnosti.
2.GE.1.1.3. Pravilno definiše geografske pojmove i koristi različite izvore (statističke podatke, naučno popularnu literaturu, geografske časopise, informacije iz medija, internet) za prikupljanje i predstavljanje geografskih podataka u lokalnoj sredini, Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.1.2.4. Razume koncept održivog razvoja kao uslov za opstanak i napredak ljudskog društva i privredni razvoj. 2.GE.1.3.1. Opisuje istorijsko-geografske faktore i njihov uticaj na neravnomeran regionalni razvoj Republike Srbije i zemalja u okruženju. 2.GE.1.3.2. Navodi geografske faktore koji utiču na razmeštaj stanovništva, naselja i privrede u Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.1.3.3. Opisuje demografski razvoj (prirodni i mehanički) i strukture stanovništva u Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.1.3.4. Razume pojmove: tranzicija, integracija, globalizacija i njihov uticaj na promene i probleme u Republici Srbiji i zemljama u okruženju. 2.GE.2.1.1. Pravilno koristi kartografska izražajna sredstva za skiciranje geografskih karata različitog razmera i sadržaja. 2.GE.2.2.2. Objašnjava geografske veze između prirodnih uslova, resursa i ljudskih delatnosti. 2.GE.2.2.3. Objašnjava geografski razmeštaj prirodnih resursa u Republici Srbiji, regionu i Evropi i objašnjava njihov uticaj na ekonomski razvoj. 2.GE.2.3.1.Objašnjava uticaj geografskih faktora na demografski razvoj, razmeštaj stanovništva, naselja i privrede u svetu. |
− realizuje istraživački projekat na zadatu temu;
− upoređuje različite geografske izvore informacija i procenjuje njihovu pouzdanost i prepoznaje moguće greške; − analizira uticaj prirodnih uslova na društveno-geografski razvoj Balkanskog poluostrva i Podunavlja; − ustanovi sličnosti i razlike geografskog položaja Srbije i susednih država; − objašnjava fizičko-geografske elemente prostora Srbije u smislu geneze, tipologije i njihovih opštih karakteristika; − vrednuje uticaj geografskih faktora na demografski razvoj, razmeštaj stanovništva, naselja i privrede u Srbiji; − analizira uzroke i posledice aktuelnog stanja razvoja privrede u Srbiji; − definiše principe regionalizacije i dovodi ih u vezu sa savremenim prostorno-funkcionalnim razvojem Srbije; − izvodi zaključke o uzajamnom odnosu fizičko-geografskih i društveno-geografskih odlika na razvoj Srbije i regionalnih celina; − pomoću opštih i tematskih geografskih karata demonstrira regionalne specifičnosti razvoja stanovništva, privrede i naselja Srbije i njenih geografskih regija; |
Geografski položaj Srbije u Evropi
Balkansko poluostrvo i Podunavlje. Fizičko-geografski položaj. Društveno-geografski položaj. Teritorija i granice Srbije. |
Fizičko-geografske karakteristike
Reljef. Klima. Vode. Zemljište. Biogeografske zone. |
||
Društveno-geografske karakteristike
Stanovništvo. Naselja. Privreda. |
||
Regionalizacija Srbije
Principi regionalizacije. Političko-administrativni princip regionalizacije. Geografska regionalizacija. Beogradska regija. Vojvodina. Kosovo i Metohija. Šumadija. Zapadno Pomoravlje. Veliko Pomoravlje. Južno Pomoravlje. |
||
2.GE.2.3.2. Objašnjava savremene probleme čovečanstva (sukobi i nasilje, nezaposlenost, glad, nedostatak pijaće vode, diskriminacija, bolesti zavisnosti) i navodi mere za njihovo prevazilaženje.
2.GE.2.3.3. Definiše pojam globalne ekonomije i tržišta i navodi faktore koji utiču na njihov nastanak i razvoj. 2.GE.3.1.1. Analizira različite izvore podataka i istraživačke rezultate (geografske karte, satelitske snimke, statističke podatke, naučnu literaturu, geografske časopise, informacije iz medija, internet); izvodi zaključke i predlaže mere za rešavanje društvenih problema. 2.GE.3.1.4. Analizira analogne i digitalne tematske karte (prirodnih pojava, sistema i prirodne sredine, društvenih pojava i stvorenih dobara) i objašnjava uzroke koji su uticali na aktuelno stanje, postojeće pojave i objekte. 2.GE.3.2.4. Analizira ekološke probleme i njihove posledice na globalnom nivou i poznaje savremene mere i postupke koji se koriste za njihovo rešavanje. 2.GE.3.3.1. Analizira uticaj društvenih faktora na stepen ekonomske razvijenosti različitih regija u svetu. 2.GE.3.3.2. Analizira globalne društvene promene (tranzicija, integracija, globalizacija, depopulacija, neravnomeran razmeštaj stanovništva, prenaseljenost gradova, deagrarizacija) i njihov uticaj na društvene i ekonomske tokove na globalnom nivou. 2.GE.3.3.3. Objašnjava globalnu i nacionalnu ekonomiju, globalno i nacionalno tržište i analizira faktore koji utiču na njihov razvoj. 2.GE.3.4.2.Analizira geografske faktore i njihov uticaj na razvoj regionalnih celina na globalnom nivou. 2.GE.3.4.3. Objašnjava transformacije regija na globalnom nivou i poznaje pravce njihovog daljeg razvoja. |
− razlikuje prostore koji imaju svojstvo osovine razvoja u odnosu na nerazvijena područja;
− predviđa efekte zaštite prirodnih dobara na životne i privredne aktivnosti ljudi; − analizira uspešne primere održivog razvoja u različitim oblastima i predlaže rešenja za primenu odgovarajućih modela u svojoj lokalnoj sredini; − izvodi zaključke o uzrocima i posledicama istorijskih i savremenih migracija na prostorni razmeštaj Srba u regiji i u svetu; − upoređuje položaj nacionalnih manjina u Srbiji i položaj Srba u zemljama regije; − procenjuje uticaj različitih institucija na očuvanje nacionalnog identiteta Srba van Srbije; − objašnjava geografski položaj, fizičko-geografske, društveno-geografske i regionalne odlike Republike Srpske. |
Istočna Srbija.
Zapadna Srbija. Starovlaško-raška visija. Ibarsko-kopaonički kraj. Osovine razvoja. Nerazvijena područja. Zaštićena područja. |