Cilj učenja Psihologije je da učenik ovlada znanjima, razvije veštine i formira stavove koji će mu omogućiti da bolje razume složenost, raznovrsnost i razvojne aspekte psihičkog funkcionisanja ljudi u bio-socio-kulturnom kontekstu, da poveća kapacitet suočavanja sa izazovima adolescentskog doba i preuzme odgovornost za očuvanje mentalnog zdravlja, funkcionisanje u zajednici i nastavak školovanja.
Razred | Drugi |
Nedeljni fond časova | 2 časa |
Godišnji fond časova | 74 časa |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA i
ključni pojmovi sadržaja programa |
– Pravilno koristi osnovne pojmove koji se odnose na saznajne, emocionalne i motivacione aspekte ličnosti;
– pravi vezu između psihologije kao nauke i drugih nauka, umetnosti i kulture; – prepozna različite oblasti primene psiholoških saznanja kao i životne situacije u kojima se ljudi obraćaju psihologu za pomoć; – na datom primeru psihološkog istraživanja odredi koje su metode i tehnike korišćene; – razlikuje naučni od laičkog pristupa psihološkim pitanjima i kritički se odnosi prema tekstovima i pseudotestovima u medijima; – psihički život osobe posmatra kao celinu međusobno povezanih procesa, osobina i stanja čiji se razvoj odvija tokom celog života i kao jedinstvo psihičkog i telesnog funkcionisanja; – argumentovano diskutuje o uticaju nasleđa, sredine i lične aktivnosti na razvoj ličnosti; – koristeći stečena psihološka saznanja, prepoznaje emocije i motive sopstvenog ponašanja, ponašanja drugih i likova iz književnosti i filmova; – u učenju koristi strategije i tehnike uspešnog učenja i pamćenja; – prepoznaje uzroke frustracija i unutrašnjih konflikata, u svojim reakcijama pokazuje preferenciju da ih konstruktivno rešava i na primerima prepoznaje mehanizme odbrane; – opiše najvažnije psihološke karakteristike adolescentskog doba, prepozna i kritički se odnosi prema najčešćim problemima i rizičnim ponašanjima adolescenata; – argumentuje značaj očuvanja mentalnog zdravlja, prevencije mentalnih poremećaja i pokazuje pozitivni stav prema zdravim stilovima življenja; – razlikuje oblike i vrste socijalnog učenja na primerima; – uvažava različitost među ljudima, rodnu ravnopravnost, poštuje ljudska prava i izražava negativan stav prema bilo kom obliku nasilja; – razlikuje osnovne vrste mentalnih poremećaja i opisuje karakteristike najčešćih mentalnih poremećaja adolescenata; – u komunikaciji uzima u obzir mogućnost grešaka pri opažanju drugih ljudi i time predupređuje moguće konflikte; – navede primere prosocijalnog, asertivnog ponašanja i altruizma iz svog iskustva i ponašanja drugih ljudi; – opiše kontekst nastanka najvažnijih teorija ličnosti, njihove osnovne karakteristike, predstavnike i uticaj; – prepozna i kritički razmatra primere predrasuda, stereotipa, diskriminacije, konformizma, nasilničkog ponašanja i izražava spremnost da reaguje; – navede primere i karakteristike različitih grupa, grupnih odnosa i tipova rukovođenja, primenjuje pravila saradnje u timskom radu poštujući različitost članova; – prepozna i kritički razmatra primere upotrebe i zloupotrebe psihologije u medijima, politici, marketingu i na društvenim mrežama; – u diskusiji pokazuje veštinu aktivnog slušanja, iznosi svoj stav zasnovan na argumentima, komunicira na konstruktivan način; – prihvati ulogu ispitanika u psihološkim istraživanjima isključivo na bazi dobrovoljnosti, informisanosti o svrsi i procedurama istraživanja i garancije da dobijeni podaci neće biti zloupotrebljeni. |
PSIHOLOGIJA KAO NAUKA I PRAKSA
Predmet i discipline psihologije. Psihologija i druge nauke, umetnost i kultura. Metode i tehnike psiholoških istraživanja. Upotreba i zloupotreba psihologije. |
LIČNOST KAO JEDINSTVO PSIHOLOŠKIH PROCESA, OSOBINA I STANjA
Ličnost Pojam i struktura, temperament, identitet. Teorije ličnosti. Osobine, procesi i stanja Saznajni aspekt: pažnja, opažanje, učenje, pamćenje i zaboravljanje, mišljenje, inteligencija. Emocionalni aspekt: osećanja. Motivacioni aspekt:potrebe, vrednosti, stavovi i interesovanja. Izmenjena stanja svesti. Razvoj Organske osnove psihičkog života. Činioci razvoja: nasleđe, lična aktivnost i društveni činioci. Razvoj saznajnog, emocionalnog i motivacionog aspekta ličnosti. Karakteristike adolescentskog perioda u razvoju ličnosti. Mentalno zdravlje Pojam i značaj. Frustracije i konflikti. Odbrambeni mehanizmi. Stres i mehanizmi prevladavanja. Mentalni poremećaji – pojam, uzroci, vrste i oblici pomoći. Psihološki problemi adolescenata. Prevencija. |
|
OSOBA U SOCIJALNOJ INTERAKCIJI
Socijalizacija Pojam, funkcija i faktori. Oblici i vrste socijalnog učenja. Socijalne veštine. Socijalni život adolescenta. Prosocijalno i asocijalno ponašanje. Pojam, vrste nasilja i faktori koji doprinose nasilnom ponašanju. Karakteristike nasilnog ponašanja i osoba koje trpe nasilje. Reagovanje na nasilje. Komunikacija Verbalna i neverbalna komunikacija. Uslovi uspešne komunikacije. Socijalna percepcija i greške u opažanju osoba. Interpersonalni konflikti i njihovo rešavanje. Empatija. Asertivnost. Društvene grupe Pojam i vrste. Dinamika grupe. Odnosi u grupi. Konformizam. Odupiranje grupnom pritisku. Rukovođenje grupom. Stereotipi, predrasude, diskriminacija. Ljudi u masi. |