Cilj učenja Muzičke kulture je da kod učenika razvije svest o značaju i ulozi muzičke umetnosti kroz razvoj civilizacije i društva, da na osnovu stečenih znanja podstakne učenike na stvaralačko i kritičko mišljenje, razvije estetske kriterijume u cilju formiranja odgovornog odnosa prema očuvanju muzičkog nasleđa i kulture svoga i drugih naroda i daljeg profesionalnog i ličnog razvoja.
Razred | Prvi |
Nedeljni fond časova | 1 čas |
Godišnji fond časova | 37 časova |
ISHODI
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da: |
TEMA i
ključni pojmovi sadržaja programa |
– prepozna društveno-istorijski i kulturološki ambijent u kome se razvijaju različiti vidovi muzičkog izražavanja;
– demonstrira poznavanje muzičke terminologije i izražajnih sredstava muzičke umetnosti u sklopu predloženih tema; – prepozna obrađene muzičke stilove i žanrove prema osnovnim karakteristikama; – prepozna muziku različitih naroda Starog veka; – uoči sličnosti i razlike između ranohrišćanske, pravoslavne i rimokatoličke duhovne muzike; – sagleda ulogu muzike u srednjovekovnoj Srbiji u odnosu na muziku vizantijske i gregorijanske tradicije srednjeg veka; |
Uvod u muziku
Čovek i muzika. Muzika u društvu. Muzika kroz vekove. Slušanje – izbor muzičkih primera za slušanje u skladu sa temama. |
Muzika u prvobitnoj društvenoj zajednici i kulturama starog veka
Koreni muzike i njene prvobitne uloge. Muzika u životu starih istočnih naroda, Grčke i Rima (uloga, instrumenti, oblici). Slušanje Primeri tradicionalne narodne muzike raznih naroda, plemenskih zajednica i etničkih grupa. Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
– razlikuje renesansnu polifoniju od srednjovekovnog višeglasja;
– prepozna reprezentativne muzičke primere najznačajnijih predstavnika od renesanse do muzike XX veka; – analizira načine korišćenja izražajnih sredstava, u odabranim muzičkim primerima, iz različitih kultura, stilova i žanrova; – klasifikuje muzičke oblike prema muzičko-istorijskom periodu; – poveže muzičke oblike sa izvođačkim sastavom; – objasni nastanak i razvoj opere; – prepozna uticaj i prisustvo muzičkih odlika ranijih stilova u muzici savremenog doba; – izrazi doživljaj muzike jezikom drugih umetnosti (ples, gluma, pisana ili govorna reč, likovna umetnost); – komentariše svoje i utiske drugih o odslušanim muzičkim delima; – objasni ulogu svih aktera u prezentaciji muzičkog dela/žanrova (kompozitor, izvođač, koreograf, režiser…); – koristi mogućnosti IKT-a (korišćenjem matrica, karaoke programa, audio snimaka) za samostalno istraživanje, izvođenje i stvaralaštvo; – kritički prosuđuje uticaj muzike na zdravlje; – poštuje pravila muzičkog bontona. |
Muzika srednjeg veka
Ranohrišćanska muzika. Vizantijsko pevanje. Gregorijanski koral. Rani oblici višeglasja: organum, diskant, motet. Svetovna muzika srednjeg veka: trubaduri, truveriminezengeri. Duhovna i svetovna muzika u srednjevekovnoj Srbiji. Muzika srednjeg veka kao inspiracija za umetničku i popularnu muziku. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
Muzika renesanse
Tri veka velikih dostignuća u umetnosti (14,15,16. vek). Razvoj duhovnog i svetovnog vokalnog višeglasja. Motet, misa i madrigal. Najveći predstavnici renesansne vokalne muzike: Đ. P. da Palestrina, Orlando di Laso, J. P. Galus. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
Muzika baroka i rokokoa
Nova umetnička i muzička stremljenja u epohi baroka. Pojava opere, njen razvoj i najistaknutiji predstavnici: K. Monteverdi, Ž. B Lili, H. Persl. Razvoj instrumentalnih oblika: svita, barokna sonata, barokni koncert, fuga. Razvoj vokalno-instrumentalnih oblika u baroku: kantata, oratorijum, pasija. Predstavnici instrumentalne muzike u baroku i rokokou: A. Koreli, A. Vivaldi, J. S. Bah, G.F. Hendl, D. Skarlati. Kriza italijanske opere serije i reforma K. V. Gluka. Rađanje komične opere i njeni prvi predstavnici: Đ. B. Pergolezi i D. Čimaroza. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
Muzika klasicizma
Razvoj klasične sonate, koncerta i simfonije. Počeci kamerne muzike (vokalno-instrumentalna i operska dela). Predstavnici bečke klasike: J. Hajdn, V. A. Mocart, L. van. Betoven. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
Romantizam – vokalno-instrumentalna i instrumentalna muzika
Opšta obeležja romantizma u muzici i karakteristični oblici apsolutne i programske muzike. Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
Opera i balet u romantizmu
Razvoj opere u Italiji (Đ. Verdi), Nemačkoj (R. Vagner). Slušanje Izvođenje jednostavnijih muzičkih primera u vezi sa obrađenom temom. |
|
Nacionalne škole
Razvojnacionalnihškola kod Rusa (Ruska petorka, P. I. Čajkovski); Čeha (B. B. Smetana, A. Dvoržak); Srba (K. Stanković, J. Marinković, S. Mokranjac). Slušanje |
|
Impresionizam
Osnovna obeležja impresionizma u muzici i glavnipredstavnici, K. Debisi i M. Ravel. Slušanje |
|
Muzika xx veka
Glavni stilski pravci u razvoju muzike XX veka, najznačajniji kompozitori i njihova dela: A. Šenberg, I. Stravinski, S. Prokofjev, D. Šostakovič i B. Bartok. Stilski pravci: ekspresionizam, neoklasicizam. Slušanje |
|
Muzičkostvaralaštvo i muzički život Srbije od XX veka
Počecirazvojamodernemuzike – P. Konjović, M. Milojević, S. Hristić, V. Mokranjac, Despić, K. Babić, Lj. Marić. Slušanje |
|
Popularna i primenjena muzika
Džez, zabavna muzika, mjuzikl, rok, pop i pank muzika. Tradicionalna narodna pesma i građanska pesma. Predstavnici: Dž. Geršvin, L. Bernštajn, Đ. K. Menoti… Primenjena muzika :Filmska i scenskamuzika |