AI@Smile EU projekti Novosti

Veštačka inteligencija u obrazovanju: od trenda do transformativne prakse

Veštačka inteligencija (AI) u obrazovanju više nije futuristički koncept. To je već sada sastavni deo mnogih školskih aktivnosti, oblikujući način na koji nastavnici, profesori i profesionalni edukatori predaju i kako učenici uče. Kako prisustvo veštačke inteligencije raste, raste i odgovornost obrazovnih stručnjaka da ostanu informisani i vešti u njenoj upotrebi — ne samo da bi poboljšali učenje, već i da iskoriste njen širi potencijal kao mehanizam podrške u školskom ekosistemu.

Ova promena se prihvata širom Evrope, što pokazuje projekat EduAId. Sa fokusom na opremanje nastavnika, rukovodilaca škola i profesionalnih edukatora sa znanjem i alatima za integraciju AI putem mikrokredencijala, EduAId promoviše strukturiranu, etičku i skalabilnu metodologiju za implementaciju veštačke inteligencije u školske sisteme. Ono odražava šire razumevanje: AI nije samo alat za podršku učenicima u učionici u procesu učenja, već metodologija i skup alata za osnaživanje profesionalnih edukatora i održavanje digitalne transformacije u školama.

Ipak, koliko god da je upotreba veštačke inteligencije važna za unapređenje nastave, moramo takođe uzeti u obzir i relacione, društvene i psihološke izazove koje veštačka inteligencija može pomoći da se reše. Dve druge inicijative koje je finansirao Erazmus i koje su uključivale nekoliko partnera u konzorcijumu EduAId—AI@Smile i AI@Mediators—pokazuju kako veštačka inteligencija može da radi na emocionalnim, psihološkim i društvenim linijama obrazovanja.

 

AI@Smile: Mentalno zdravlje, priroda i inteligentna prevencija

Projekat AI@Smile (Veštačka inteligencija i održivi obrazovni alati za prevenciju psiholoških poremećaja kod tinejdžera) predstavlja primer kako veštačka inteligencija može igrati ključnu ulogu i van poboljšanja obrazovnih rezultata. Ova inicijativa kombinuje tehnologiju sa rešenjima zasnovanim na prirodi kako bi otkrila i ublažila znake pogoršanja mentalnog zdravlja među tinejdžerima. Njena strategija se oslanja na tri ključna stuba:

  • Alati za detekciju zasnovani na veštačkoj inteligenciji, poput četbota za samoprocenu, koji mogu identifikovati rane simptome anksioznosti i depresije;
  • Obuka za profesionalne prosvetne radnike i porodice, čime se osnažuju da budu prva linija podrške;
  • Aktivnosti na otvorenom i povezane s prirodom, integrisane u digitalne platforme za učenje, sa ciljem ublažavanja izazova mentalnog zdravlja.

AI@Smile osvetljava značaj pripreme školskih zajednica ne samo za digitalnu transformaciju, već i za inovacije koje stavljaju čoveka u centar. U tom kontekstu, veštačka inteligencija postaje proaktivan partner u podsticanju blagostanja, a ne samo postizanja rezultata.

 

AI@Mediators: Borba protiv sajber nasilja pomoću pametnih alata

Slično prethodnom projektu, AI@Mediators se fokusira na korišćenje veštačke inteligencije kako bi se odgovorilo na jedan od najhitnijih problema među učenicima danas – sajber nasilje. Glavni rezultati projekta uključuju:

  • Četbot zasnovan na veštačkoj inteligenciji, osmišljen da pruži tinejdžerima savete i resurse u realnom vremenu za suočavanje sa incidentima sajber nasilja;
  • Didaktičke jedinice i onlajn kurseve (MOOC) za izgradnju digitalnog građanstva i medijske pismenosti kod učenika, nastavnika i roditelja;
  • Aplikaciju zasnovanu na igri i alat za samoprocenu, koji podstiču razmišljanje i podizanje svesti o ponašanju na internetu i empatiji.

Korišćenjem veštačke inteligencije kao posrednika između ranjivih učenika i pomoći koja im je potrebna, ovaj projekat redefiniše način na koji digitalni alati mogu da štite, obrazuju i osnažuju mlade.

 

Zaključci: Sinergija sa projektom EduAId – od inovacije do integracije

Dok nastavljamo da istražujemo potencijal veštačke inteligencije u obrazovanju, projekti poput AI@Smile i AI@Mediators nas podsećaju da „inteligentne“ tehnologije, kada su usmerene na čoveka, mogu da stvore bezbednije, inkluzivnije i emocionalno podržavajuće obrazovno okruženje. Ali, to je tek početak šireg pokreta.
Projekat EduAId donosi komplementarnu dimenziju ovom naporu. Dok se AI@Smile i AI@Mediators direktno bave podrškom učenicima – kroz emocionalno blagostanje i prevenciju sajber nasilja – EduAId fokus premešta ka profesionalnim edukatorima. On osnažuje nastavnike, direktore škola i prosvetne radnike da efikasno koriste AI kroz inovativni sistem mikro-akreditacija, podstičući kontinuirani profesionalni razvoj i digitalno liderstvo u školama.
Ova sinergija otvara nove perspektive:
• EduAId gradi kapacitete nastavnika da razumeju i primenjuju AI tehnologije;
• AI@Smile i AI@Mediators nude konkretne modele za emocionalno inteligentnu i društveno odgovornu upotrebu AI alata;
• Zajedno, ovi projekti promovišu AI ne samo kao alat, već kao način razmišljanja i metodologiju – onu koja integriše etiku, inkluziju i dobrobit u digitalne inovacije.
Takođe, zajednička upotreba četbota zasnovanih na AI, alata za samoprocenu i platformi sa elementima igre u sva tri projekta pruža praktične prilike za razmenu znanja i potencijalni tehnološki transfer. Na primer, funkcije za emocionalnu podršku razvijene u okviru AI@Smile mogle bi da inspirišu nove module za dobrobit nastavnika u sistemu mikro-akreditacija projekta EduAId. Isto tako, strategije za detekciju sajber nasilja iz AI@Mediators mogu poslužiti kao studije slučaja u EduAId kursevima za obuku.
Sva tri projekta povezuje posvećenost etičkoj, odgovornoj i inkluzivnoj upotrebi veštačke inteligencije, uz poseban fokus na to da tehnologije koje uvodimo ne produbljuju postojeće razlike, već da ih smanjuju – naročito za učenike sa manje mogućnosti ili one koji se suočavaju sa emocionalnim teškoćama.
Na kraju, snaga veštačke inteligencije u obrazovanju ne leži samo u automatizaciji ili analitici – već u njenoj sposobnosti da povezuje ljude, jača sisteme podrške i izgrađuje otporne školske zajednice.

Izvor: tekst na engleskom jeziku.

Skip to toolbar