Opšti nastavni predmeti

Hemija

Cilj nastave hemija je proširivanje i produbljivanje znanja iz hemije, neophodnih za naučno tumačenje i razumevanje pojava u prirodi, čime se doprinosi podizanju nivoa opšte obrazovanosti i kulture učenika.

Zadaci nastave hemije su:

  • sticanje širih i produbljivanje znanja o strukturi supstance, hemijskim elementima, neorganskim i organskim jedinjenjima;
  • izgrađivanje shvatanja o materijalnosti sveta i hemijskom kretanju materije;
  • sticanje celovite predstave o povezanosti, međusobnoj zavisnosti i uslovljenosti pojava i procesa u prirodi, u korelaciji sa srodnim disciplinama (fizika, biologija);
  • osposobljavanje učenika da razumeju osnovne principe savremene tehnologije i sagledaju značaj proizvoda hemijske industrije u svakodnevnom životu;
  • sagledavanje značaja i mesta hemije i hemijske industrije sa aspekta zaštite i unapređivanja radne i životne sredine;
  • upoznavanje učenika sa metodama hemijskih istraživanja;
  • razvijanje kritičke i stvaralačke mašte i pozitivnih osobina ličnosti.

SADRŽAJI PROGRAMA ZA I RAZRED (2 časa nedeljno, 74 časova godišnje)

  • Materija (6)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Postupci za odvajanje sastojaka smeše (može i rad u grupi ili u parovima),
    • – Sagorevanje magnezijuma i reakcija dobijenog oksida sa vodom i hloridnom kiselinom.
    • – Sagorevanje crvenog fosfora i reakcija dobijenog oksida sa vodom.
  • Struktura atoma (5)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Bojenje plamena (soli natrijuma, litijuma, barijuma, stroncijuma…).
    • – Promenljivost svojstva elemenata III perioda.
  • Hemijska veza (7)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Rastvaranje vodonika i hlorovodonika u vodi i ispitivanje elektroprovodljivosti ovih rastvora.
    • – Ispitivanje elektroprovodljivosti čvrstog, rastopljenog i rastvorenog kalijum-nitrata.
  • Hemijske reakcije (9)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Dejstvo hloridne kiseline različitih koncentracija na cink ili magnezijum.
    • – Razlaganje vodonik-peroksida (bez i u prisustvu katalizatora).
  • Rastvori (10)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Određivanje elektroprovodljivosti destilovane vode, vode za piće i rastvora različitih elektrolita.
    • – Određivanje pH vrednosti različitih rastvora elektrolita.
  • Oksido- redukcione reakcije (6)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Elektroliza vode ili cink-jodida.
  • Nemetali (18)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Reaktivnost elemenata VIIa grupe.
    • – Sagorevanje ugljenika, sumpora, fosfora u kiseoniku i rastvaranje nagrađenih oksida u vodi
    • – Reakcija bakra i azotne kiseline.
    • – Dobijanje i ispitivanje svojstva amonijaka.
  • Metali (7)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Uzajamno dejstvo natrijuma, magnezijuma, aluminijuma sa vodom.
    • – Reakcija aluminijum-hidroksida sa kiselinama i bazama.
  • Prelazni metali (6)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Dobijanje anhidrovanog kupri sulfata i njegovo rastvaranje u vodi.
    • – Kalijum-permanganat kao oksidaciono sredstvo u kiseloj, baznoj i neutralnoj sredini.

SADRŽAJI PROGRAMA ZA II RAZRED (1 čas nedeljno, 35 časova godišnje)

  • Uvod u organsku hemiju (2)
  • Ugljovodonici (7)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Ispitivanje svojstva metana ili n-heksana.
    • – Ispitivanje svojstva nezasićenih ugljovodonika (eten).
  • Kiseonička organska jedinjenja (15)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Oksidacija metanola.
    • – Reakcija srebrnog ogleda.
    • – Hidroliza saharoze.
  • Azotna organska jedinjenja (8)
  • Demonstracioni ogledi:
    • – Biuretska i ksantoproteinska reakcija.
    • – Taloženje proteina pomoću elektrolita
  • Vitamini, hormoni, alkaloidi, antibiotici (3)