Mirjana Krnić-Rakočević - filozofija

Фрагменти мудрости

Постоје бројне тешкоће и препреке са којима се суочава било који професор у покушају да одговорно оствари своју дужност подучавања ученика и њиховог оспособљавања за рад и самосталан живот. О њима овде нећемо. Постоје специфичне тешкоће и препреке са којима се суочава професор филозофије у покушају да ученике отвори ка филозофској мисли, да их инспирише на конструктиван дијалог са великанима филозофске мисли и мотивише и подстакне на критичко и проблемско преиспитивање себе, других и света у целини. Ни о њима овде нећемо. Овде ћемо о оним изузетно драгоценим моментима ове професије која одговара правој природи образовања, а то је двосмерна комуникација ученика и професора у којој ученик итекако има чему да научи професора, као што овај учи њега. То су моменти када у филозофској дискусији ученик апсолутно ваљано образложи зашто се нека опште прихваћена филозофска истина слаже или не слаже са реалношћу, то су они моменти када ученик несебично дели своја искуства, запажања и закључке са професором и одељењем, а у сврху дубљег разумевања наставног садржаја, и то су они моменти када ученик испод свог пера остави дубоки траг у мишљењу професора јер је овај при читању његовог есеја на том битном месту морао застати и постати ученик, јер му овај има итекако шта мудро рећи. Да ли ћете и ви застати, проверите сами!

„Све што је потребно човеку је простор, време и слобода да се развија у шта год пожели, макар то била и илузија“

„Сврха дефинише постојање нечега, био то предмет или живо биће, јер без сврхе, наше постојање нема никакав значај, нити има неки смисао, јер ништа не представљамо у друштву у ком се крећемо, нисмо ништа осим сенка на коју нико не обраћа пажњу“

„У природи нам је да све што не разумемо једноставно одбацимо“

„Утицај више силе постоји, али само да се побрине за особе које не желе саме себи да изграде судбину.“

„Себе сматрам филозофом из три разлога: зато што преиспитујем себе, зато што не верујем свему што осећам и зато што волим да дефинишем ствари“

„Лоше информације су као вируси, а лаковерни људи, који их преносе намерно или случајно, главни су домаћини и преносиоци“

„Само критичким размишљањем и преиспитивањем можемо спречити себе у доношењу лоших одлука и прављења грешака“

„Када тражите од некога да вам дефинише појам, поред самог објашњења, тражите од њега да потврди себи и вама да зна о чему говори“

„Сваки пут када донесемо неку одлуку, ми себи судимо. Из сваке од тих одлука произилазе нове могућности и нови избори. Мислим на једно велико стабло одлучивања коме скратимо све гране, осим једне, сваки пут када направимо неки избор“

(мисли матураната Смарт гимназије, аутори ће се сами препознати)